familiedehoog.reismee.nl

15 - 22 april

16 april 2012 Een korte rit vandaag (250 kilometer) die wel lang duurt door om de haverklap wegwerkzaamheden. We rijden naar Agnes Water/Town of 1770, twee schattige geschakelde dorpjes aan de kust. We staan op een camping aan zee in het bos. Nu moet je die zee wel met een korreltje zout nemen, het is ruim 20 minuten lopen er naartoe. Hans loopt er naartoe en vindt het niet de beste plek om te gaan surfen of zwemmen, dus morgen rijden we maar even naar het strand in het dorpje. Op de camping zitten heel veel vogels en insecten, er lopen zelfs kalkoenen rond! Lotte vindt het helemaal niets, al die nieuwsgierige beesten. De vogels komen gewoon bij je aan tafel zitten! De kalkoenen zijn ook erg nieuwsgierig, maar ook heel bang. Als je even beweegt rennen ze gelijk weg. Ook in de douches en toiletten krioelt het van de beestjes, niet fijn! We zijn zo'n beetje de enige op de camping, de paasvakantie is duidelijk voorbij. Nu moet ik zeggen dat wij niet heel erg last hebben gehad van de paasvakantie, het was lang zo druk niet als rond kerst. Als we 's avonds de meiden op bed gaan leggen (lekker op tijd nu, het is hier al vroeg donker!), worden we gebeld op de skype. Wat een leuke verrassing, het zijn Max en Lha uit Thailand! Puck en Lotte zijn er helemaal beduusd van en durven bijna niets te zeggen. Het is erg leuk om even bij te praten. Max had ons via de mail al op de hoogte gehouden over het nieuwe huis, het ziet er echt geweldig uit. Op het moment zijn ze nog een extra gasten verblijf aan het bouwen, hierin komt onder andere een grote familiekamer. Een ieder die naar Thailand wil, ga zeker bij Max en Lha logeren ze zitten nu echt op een toplokatie! Wij gaan zeker nog een keer terug, we willen heel graag het huis in het echt zien! 17 april 2012 Hebben wij weer.... de oplader van de laptop is kapot! Dat is echt wel heel erg. De toetsen van Puck voor school staan erop, alle resultaten, mijn reisverslagen, de foto's zetten we altijd op de laptop, de financiële administratie en laten we vooral de filmpjes niet vergeten... Een kleine ramp dus! Gelukkig had ik de laatste toets van Puck voor Taal al uitgeschreven (doe ik altijd bij gebrek aan printer) dus die kan ze gewoon maken. Volgende week heeft ze haar laatste rekentoets en die staat op een cd rom dus dat wordt lastiger. Verslagen tikken kan ik ook op de iPad en vanaf daar op de website zetten, maar dat lukt niet met de foto's! We hebben een nieuwe adapter besteld en hopelijk wordt die op tijd geleverd bij de familie Breugem. Dus we moeten de laatste rekentoets even uitstellen en er komen voorlopig alleen verslagen op de website zonder foto's... Behalve de foto's die we met de iPad nemen dan, we zullen de komende tijd wat meer foto's maken met de iPad! Hoort erbij hè, niet alles kan over rozen gaan! En dan hadden we nog wat: de auto hield er mee op onderweg naar het dorp! Nu reed Hans al sinds gisteren met een benzine meter in het rood (wat is dat toch met mannen, die denken dat zo'n tank niet leeg kan!) dus waarschijnlijk is dat het probleem. Kan me niet voorstellen dat het iets anders is, hij rijdt al maanden als een zonnetje zonder enige problemen (op die fuel ignition coil na). Het oliepeil en de koelvloeistof controleert Hans wekelijks dus daar is ook niets mee. Ik weet voor 99% zeker dat we zonder benzine zitten... En ja hoor! Het moest er een keer van komen... voortaan gaat Hans naar zijn vrouw luisteren en gewoon tanken voordat de meter in het rood staat!! Tanken moet je toch, dus wat maakt het uit als je het wat eerder doet? Nou ja, dit zal wel zo'n gevalletje mannen komen van Mars en vrouwen van Venus zijn. Na het tankavontuur zijn we naar het strand gereden. Puck heeft eindelijk weer eens kunnen surfen en ging als een speer. Dit keer wilde ook Lotte op de surfplank en die vond het geweldig! Dat is wel grappig aan Lotte, ineens besluit ze 'ik durf het', en dan is ze ook helemaal los. Het kon haar niet hard genoeg gaan! We hebben nu ook onze laatste weken (snif) in Australië gepland. Tot 2 mei volgen we de kust naar Brisbane, daarna gaan we gezellig nog een paar dagen naar de familie Breugem. Na de verjaardag van Puck gaan we nog een weekje bij hen in de buurt rondkijken, en dan moeten we afscheid nemen. Onze laatste week brengen we in Sydney door, ik heb hetzelfde pension geboekt als waar we in januari zaten. En - superleuk - ik heb kaartjes geboekt voor een familievoorstelling van het Sydney Symphonic op zondag 13 mei!! 18 april 2012 Ondanks slechte weersvoorspellingen is het prachtig weer vandaag, dus we gaan lekker naar het strand. Hans en Puck willen graag surfles nemen, maar helaas is Puck te jong. Ze moet acht jaar zijn en ze kunnen echt geen uitzonderingen maken. Jammer! Puck wil heel graag leren hoe ze in de golven moet gaan staan op een surfplank. Dan maar gewoon zelf surfen, zonder hulp van pappa en dat gaat ook goed. Ook Lotte vermaakt zich weer prima met Pappa en het surfplankje. 19 april 2012 We hebben vandaag de laatste taalles van dit schooljaar gedaan! Ook heb ik bij Puck AVI toetsen afgenomen. Dat zijn toetsen om te kijken wat het leesniveau van een kind is. De niveaus gaan van 1 t/m 9 en eind groep 3 moeten kinderen AVI 2-3 beheersen. Per niveau is er een leestekst die de kinderen binnen een bepaalde tijd moeten lezen. Ook mogen ze maar een maximaal aantal fouten maken. Als een niveau behaald is, ga je door met het volgende niveau. Tegenwoordig heet AVI 2-3 trouwens niveau E3, sinds een paar jaar werken ze met een nieuw systeem. De Wereldschool werkt nog met het oude systeem, dus die neem ik af. Puck doet het erg goed, AVI 1 t/m 4 leest ze zonder fouten en binnen de beschikbare tijd. Dus dan maar door met AVI 5, en ook die leest ze vlot en ze maakt maar 1 foutje, maar niet binnen de tijd die ze er maximaal over zou mogen doen dus na dit niveau stoppen we met afnemen. Hans zit mee te luisteren en snapt niet dat ze niet snel genoeg leest! Toch is ze 9 seconden te langzaam dus we stoppen echt. Eigenlijk hadden we na 3 kaarten al moeten stoppen i.v.m. vermoeidheid, en dan op een ander tijdstip verder moeten gaan.. Wij zijn heel trots op dit resultaat, en ook Puck is blij. Voornamelijk dat ze van de lessen en toetsen af is, maar ook omdat ze nu ein-de-lijk de boekjes mag lezen die ik voor haar gekocht had. Ze kan ook niet wachten tot we weer thuis zijn en ze de bibliotheek kan plunderen! Het is weer prachtig weer, dus we gaan weer lekker naar het strand. Lotte durft nu ook zonder Hans te surfen, Hans geeft haar alleen een zetje als er een golf aankomt. Op een gegeven moment is de golf toch een beetje te hoog en slaat ze om. Ze heeft geen bandjes om dus dat is even schrikken. Ze komt gelijk het water uit, maar als ze bij mij aankomt heeft ze een dikke grijns op haar gezicht. Volgens haar was het helemaal niet eng en had ze zelfs onder water gezwommen! Ze had zeepaardjes gezien, en visjes... Hans lacht zich kapot, die moest haar toch echt redden! Lotte is wel een beetje overmoedig geworden, ze denkt nu ook dat ze niet meer op zwemles hoeft... 's Avonds eten we in het dorp bij een Thais restaurant. Voor het eerst Thais sinds we in Thailand zijn geweest! Het is heerlijk en ook de meisjes zitten te smullen. Er komen gelijk allemaal herinneringen aan Thailand naar boven. De meisjes weten nog zoveel, vooral veel details die wij alweer vergeten waren. Het is erg gezellig en alle schaaltjes zijn helemaal leeg. Puck vindt dat ik maar op Thaise kookles moet gaan! 20 april 2012 Weer een reisdag vandaag, richting Fraser Island. We komen nu steeds dichter in de buurt van Brisbane, vanaf hier is het nog 300 kilometer. De meisjes wilden heel graag naast elkaar zitten, zonder tent tussen hen in dus we hebben de auto helemaal anders ingepakt. Ze zitten gezellig samen naar de muziek van de mp4 speler van Puck te luisteren (met allebei een oortje van de koptelefoon) en kijken ook naar de film van Heksje Foeksia op dat ieniemienieschermpje. Bij aankomst op de camping blijkt de mevrouw achter de balie een Nederlandse te zijn. De eerste Nederlander in Australië die wij ontmoeten met heimwee. Zij en haar man wonen hier nu twee jaar en ze kan maar niet wennen. Sneu. De camping is fantastisch. Grote en schone douches en toiletten zonder ongedierte, en ook een familiebadkamer met ligbad! Is dat even luxe. En eindelijk weer eens een oven in de camping keuken. Verwend klinkt dat hè, in Europa heb je niet eens keukens op campings! Om vijf uur zitten de meisjes klaar om te skypen met school, maar we worden niet gebeld! Eerst denken we nog dat we de tijd verkeerd hebben, maar volgens teletekst (waar we de actuele Nederlandse tijd kunnen zien) zitten we echt goed. Jammer! Waarschijnlijk is het niet gelukt om verbinding te krijgen, we proberen het nog wel een keer. 21 april 2012 Er zat een mailtje van school in de mailbox: ze waren het skypen helemaal vergeten! De oenemeloenen. Vrijdag de 27e gaan we in de herkansing en dan zetten ze een wekker zodat ze het niet weer vergeten. En zondag gaat Puck nog met vriendinnetje Kimberly skypen want die is dan jarig. Voor Puck gaat het nu ook opschieten! We doen niet zo veel vandaag. Het is warm dus we brengen veel tijd bij en in het zwembad door. Hans gaat nog even het strand verkennen. De meisjes gaan aan het eind van de middag heerlijk in bad. Nou, en de kogel is door de kerk, Puck en ik gaan paardrijden! Al in Nieuw Zeeland namen we iedere keer folders mee maar het kwam er nooit van. Ook hier stonden weer folders bij de receptie en nu hebben we besloten dat we er voor gaan. Voor je het weet zijn we weg uit Australië en dan hebben we spijt dat we het toch niet gedaan hebben. Het is vanaf 5 jaar dus Lotte mag nog niet en Hans hoeft ook niet zo nodig op een paard te zitten, dus we gaan gezellig samen. 22 april 2012 - ochtend Nou we kunnen niet meer terug, het paardrijden is geboekt... morgenochtend mogen we! We gaan drieënhalf uur rijden door regenwoud en beekjes. Spannend! Het is vandaag triatlon in Hervey Bay, lijkt mij geen pretje met deze temperaturen. Het lijkt me zowieso geen pretje... Ik had mezelf voorgenomen om volgend jaar de 10 kilometer te lopen tijdens de marathon van Rotterdam en dat vind ik eigenlijk al een hele prestatie, laat staan zo'n triatlon zwemmen, fietsen en lopen. Moet er niet aan denken! We gaan vanmiddag naar een waterfunpark hier aan de esplanade (boulevard). Het water wat hier gebruikt wordt, is gerecycled regenwater, een goede zaak dus. Ze hebben ook een surfsimulator, met nepgolven kun je op een surfplankje staan. En daar heeft Puck haar zinnen op gezet! We hopen dat het gaat lukken, waarschijnlijk zit er wel weer een minimumleeftijd aan verbonden. Of het gelukt is, dat lezen jullie volgende week!

Debbie

Ik heb thuis mega veel Thaise kookboeken, want ook ik ben weg van thais eten, dus als je weer thuis bent kom je maar gauw een keertje langs om het een en ander te kopiëren.

Groetjes Debbie.

Ps Ik heb ook Thaise kooklessen gehad in een Thais restaurant en het koken is echt niet moeilijk.

jan

Hans, kerel, mijn vrouw tankt pas als het lampje gaat branden. ""dat lampje en signaaltje zit er toch niet voor niets, dan pas moet je tanken???" Is dit ook jouw idee??
Hoe gaat het verder daar, wat een fantastische foto's allemaal. Alleen, wat gaat de tijd hard zeg. En die meiden groeien als kool !! geniet nog even lekker van alles.
Ennuh, dat bier zag er goed uit !!