familiedehoog.reismee.nl

18 - 25 maart 2012

18 - 20 maart 2012

Na Alice Springs is er niet zo veel meer te beleven in de desert, en we besluiten om een paar lange reisdagen in te lassen en op die manier in drie dagen naar Port Douglas aan de Oostkust te rijden. Overnachten doen we in cabins (stacaravans) en we hebben in Port Douglas voor vijf nachten een luxe villa (die ons per nacht een stuk minder kost dan de cabins op de campings...) geboekt om bij te komen.

Vanuit Alice Springs rijden we naar Tennant Creek, een spookdorpje midden in de woestijn.

We hebben al ruim 10.000 kilometer gereden met deze auto trouwens!

Het is de enige plaats van betekenis tussen Alice Springs en Katherine in het Noorden, en het is echt helemaal niets dus je kunt je de enorme leegte voorstellen als je verder naar het Noorden wilt reizen. Gelukkig is er wel een pizzatent waar we een pizza kunnen afhalen. Het is een beetje een louche tent, maar de pizza is heerlijk! We rijden in totaal 660 kilometer en komen welgeteld één auto tegen op onze weghelft. De meiden vinden het wel prima, die hebben hun ds, barbies en kleurboeken en hebben met kussens lekkere plekjes gecreëerd op de achterbank. Wij rijden om de beurt 200 kilometer en dan gaat het eigenlijk best snel.

Vanuit Tennant Creek rijden we door naar Mount Isa, een redelijk grote mijnstad. Hier werd en wordt naar goud gezocht. Er is gedoe met onze cabin, Hans heeft 's ochtends gebeld om te reserveren en bij aankomst zeggen ze dat we niet op deze camping moeten zijn, maar een andere. Maakt op zich niet zoveel uit, alleen wil de camping waar we uiteindelijk terecht komen geen korting geven (als je lid bent van een grote camping keten krijg je 10% korting op je staangeld). Stom. Als we de auto bij de cabin parkeren, laat een enorme spin zich uit de boom ernaast op de auto vallen. Ieeeeeuw! Hij is écht groot (zo'n 20 cm van poot tot poot) en ziet er heel gevaarlijk uit. Ik kom dus niet meer in de buurt van de auto... De volgende morgen willen we op tijd weer vertrekken, richting Charters Towers, ook weer een lange rit. We ruimen de auto in en als ik nietsvermoedend een voorportier open wil doen om in te stappen, blijkt die enorme spin zich onder de handgreep verstopt te hebben!!!! Ik blijf er haast in en Hans slikt de lollige opmerking die hij wilde maken maar snel in, hij ziet aan mijn gezicht wel dat het menens is. Man, ik ben zo verschrikkelijk geschrokken! Op zich kan de spin niet echt kwaad, hij bijt wel maar is niet giftig. Maar wél heel groot en ik heb hem aangeraakt!! Terwijl ik dit zit te tikken, krijg ik er nog steeds kippenvel van. Ik ga in de auto zitten met alle deuren dicht en kom er niet meer uit! Hans gaat nog heel stoer met een stoffer en blik op de spin af en geeft het beest een enorme veeg met de stoffer en loopt snel weg. De meisjes zijn natuurlijk geschrokken van mijn reactie en zitten te griezelen op de achterbank.

Onderweg hebben we veel, heel veel regen. Op sommige stukken stroomt het water over de weg. We komen bij een dorpje waar het water wel erg hoog staat op de weg en we twijfelen enorm of we erdoor kunnen rijden. We staan een tijdje te wachten en speculeren, als er een man met een enorme 4WD stopt om te vragen wat er aan de hand is. Volgens hem kunnen we er wel door, hij biedt aan om voor ons uit te rijden en dan doen we het toch maar. Puck en Lotte vinden het doodeng en zitten met hun handen voor hun ogen op de achterbank! Bij de lokale Roadhouse informeren we naar de toestand van de rest van onze route, het ziet er niet best uit. De mensen geven aan dat de weg tot Hughenden begaanbaar is, en daarna waarschijnlijk afgesloten. Hughenden is 200 kilometer voor onze eindbestemming van vandaag, Charters Towers. Dus we rijden door, soms heel langzaam vanwege de harde regen en komen aan in Hughenden. Het eerste wat we hier zien, is een rivier die bijna buiten zijn oevers gaat. De brug over de rivier staat al een beetje onder water en het water beukt er tegenaan. Een spectaculair gezicht, maar niet erg hoopgevend... En inderdaad, de highway is vanaf hier afgesloten. Gelukkig is er een camping in het dorp en hebben we het geluk de laatste cabin te kunnen bemachtigen. Eigenlijk was deze al gereserveerd voor wegwerkers, maar die zijn ergens anders gestrand dus wij mogen erin. Het is wel grappig, normaliter komt hier geen kip in deze tijd van het jaar, en nu zijn alle cabins bezet.

21 maart 2012

Slecht nieuws, de Flinders Highway is nog steeds afgesloten voor al het verkeer, dus we moeten hier nog een dag en nacht blijven. Het heeft ook geen zin om een paar honderd kilometer te rijden, 30 kilometer buiten het dorp is een beek overstroomd en staat er ruim twee meter water op de weg. De meiden vinden het helemaal niet erg, die halen hun speelgoed uit de auto en bouwen een tent van het stapelbed. Lekker spelen! Onze gehuurde villa (klinkt goed hè, zeker na drie maanden in een tent bivakkeren!) in Port Douglas kunnen we probleemloos omboeken, het is laagseizoen en het maakt niet uit of we later aankomen en dus langer blijven. Dat is wel fijn, voor hetzelfde geld zeggen ze geboekt is geboekt dus betalen!

We gaan 's middags het dorpje in om het lokale museum te bezoeken, hier zijn allerlei fossielen en een geraamte van een dinosaurus tentoongesteld. In deze regio zijn heel veel bewijzen van dinosauriërs gevonden. We gaan ook nog even bij de rivier kijken, en het water is zeker twee meter gezakt ten opzichte van gisteren, dat geeft hoop! Volgens de website met alle informatie over de wegen in Australië is de weg nog steeds afgesloten dus we hopen er maar het beste van. Als we de weersvoorspellingen mogen geloven, blijft het de komende dagen wel droog.

22 maart 2012

Yes! We kunnen weer de weg op! Dat is goed nieuws zeg, we waren al bang dat we nog een dag in Hughenden moesten doorbrengen. We gaan al vroeg op pad, met de hoop dat we vandaag het hele eind naar Port Douglas kunnen rijden (bijna 700 kilometer, echt een eind).

We passeren de creeks die gisteren waren afgesloten voor het verkeer, het water stond daar 2,6 meter hoog! Bij de eerste creek is er niets meer aan de hand, geen water meer op de weg. Maar de tweede is nog wel kritiek, we kunnen erdoor met de auto, maar er staat nog zeker 30 centimeter water op de weg. Verder hebben we geen wateroverlast en kunnen we lekker doorrijden. Het landschap verandert langzaam van dor en droog naar bebost en heel groen. Rond lunchtijd bereiken we Townsville, we zijn weer aan de kust! Vanaf hier is het nog 400 kilometer naar Port Douglas. Het landschap wordt steeds mooier, tropisch regenwoud aan de ene kant en de oceaan aan de andere kant. Ik verzucht ‘goh het is wel mooi hier', waarop Puck zegt ‘ik zie wat ik altijd zie vanuit de auto: bomen en bergen'. Die is het duidelijk zat! Om half zeven 's avonds komen we bij het hotel aan, we hebben het gehaald! We zijn allemaal moe en hongerig, maar toch blij dat we het in één keer gereden hebben. Anders hadden we morgen weer een dag moeten reizen.

Als we uit de auto stappen, wanen we ons in Thailand. Het is heel warm en vochtig, net of er een vochtige warme deken om je heen wordt gelegd. De natuur doet ook wel een beetje aan Thailand denken. En onze villa lijkt qua indeling een beetje op het huis van Mariska en René in Bangkok, dus we voelen ons gelijk thuis!

De ‘luxe villa' is helemaal geweldig! Beneden een ruime woonkamer, complete keuken, badkamer én een ruimte met een wasmachine en droger. Boven twee ruime slaapkamers en nóg een badkamer. Lotte loopt helemaal verlekkerd rond en zegt wel drie keer ‘o, is het niet geweldig!'. Nou, dat is het zeker. Na drie maanden op een luchtbedje in een tent is dit echt super de luxe! We gaan in het restaurant op het resort wat eten en wat blijkt, kinderen onder de twaalf eten hier gratis. Wat een service.

23 maart 2012

Puck was al heel vroeg wakker vanmorgen, die had gisterenavond ontdekt dat we televisie hebben met een kinderzender waar zo'n beetje alle programma's voorbij komen die we in Nederland ook kennen. Dus vanmorgen vroeg lag ze met kroel en afstandbediening op de bank! Ach, we kunnen ons wel voorstellen dat ze dat nu even helemaal heerlijk vindt. Tenslotte zijn we bijna zeven (!) maanden weg nu en hebben de meisjes het al die tijd zonder televisie moeten doen. Helemaal niet erg trouwens! Ze missen het ook totaal niet, maar ja als er eentje voorhanden is... Als we weer thuis zijn, gaan we wel heel goede afspraken maken over televisiekijken. Ook Hans en ik missen de televisie niet, uitzending gemist hebben we nog niet één keer aangezet. Terwijl ik dacht, dan kan ik lekker iedere avond De Wereld Draait Door kijken. Geen seconde gemist dus.

Het is prachtig weer, ondanks de voorspellingen van regen. Dus na het ontbijt en school gaan we lekker bij het zwembad zitten. Kijk, dit is nu echt een zwembad voor mij. Het water is heerlijk warm! In de zon is het niet te harden, dus we vertoeven vooral veel in het water. Het is een prachtig zwembad, en we genieten volop. Vandaag houden we ons maar even rustig, morgen gaan we op pad. We hebben wel even boodschappen gedaan en wat ik van Port Douglas heb gezien bevalt goed! Een erg gezellig centrum met leuke winkeltjes. En zondag is er ook nog markt, yes! Aangezien we nu een eigen, uitgebreide keuken hebben kan er ook lekker gekookt worden! In één van mijn receptentijdschriften (ja die koop ik hier, vind ik leuk voor als we straks weer thuis zijn!) staat een recept voor cheesecake en die gaan we onder andere maken.

24 maart 2012

Puck heeft wel een weekje vakantie verdiend wat school betreft. Vanmorgen dikke tranen want zij is de enige op reis die moet werken (hallo, en ik dan??) en dat is echt het allerstomste van reizen. En rekenen, dat is helemaal stom! Hans opperde dat ze misschien aan vakantie toe is, en waarschijnlijk is dat ook wel zo. Wij hebben geen voorjaarsvakantie gehad tenslotte. Dus even een weekje niets! Maar toen maakte ze zich weer zorgen of ze dan wel klaar is met school als ze jarig is... Dat is geen probleem, zeker wat Taal betreft zijn we bijna aan het eind van het lesprogramma. Wel lekker hoor, na Australië zijn we helemaal klaar met school en gaan we alleen nog veel lezen en extra oefenen met rekenen.

We zijn vandaag naar het Wildlife Habitat geweest, een groot natuurpark met alle dieren die in deze regio wonen. Bedankt voorde tip Johanna en Gert-Jan! De kinderen vonden het geweldig. We mochten op de foto met een koala beer, helemaal leuk natuurlijk. Helaas was de beer te zwaar (bijna 9 kilo) om door Puck vast gehouden te worden, maar ze heeft hem volop kunnen aaien. Het zijn zulke schattige beertjes, we kregen er geen genoeg van.

Het park zat bomvol dieren, veel vogels en naast de koala ook wat reptielen zoals slangen, krokodillen en hagedissen. Met een olive python kon je ook op de foto overigens, raar niemand van ons wilde dat! We hebben hem wel aangeraakt (op Lotte na)! Ook was er een kleine krokodil van vier jaar oud, die hebben we ook geaaid maar niet vastgehouden. De kangaroos en wallabies mochten we voeren. Leuk, alleen liepen er erg irritante enorme eenden rond die ook graag gevoerd wilden worden en daarvoor niets uit de weg gingen. Eentje probeerde het zakje voer uit mijn hand te trekken en beet in mijn vinger! Waarop Lotte volledig in de stress ging, die is toen maar met Hans vast doorgelopen. We kunnen morgen en overmorgen nog terug naar het park, het toegangskaartje is nog twee dagen geldig. Gaan we zeker doen!

Ondanks de voorspellingen hebben we het ook vandaag droog en voor een groot deel zonnig gehouden. De voorspellingen zijn ook aardig bijgetrokken, morgen en overmorgen wordt er nog regen verwacht en daarna ziet het er prima uit. Als het goed is, loopt het regenseizoen tot eind maart dus laten we hopen dat dat ook inderdaad zo is. We zullen toch die tent weer op moeten gaan zetten na Port Douglas...

25 maart 2012

Vanmorgen naar de markt geweest en die was erg leuk, de leukste markt die we tot nu toe bezocht hebben. Hans heeft een echte Australische hoed gekocht. Het was wel even zoeken naar de goede maat, volgens de meneer achter de stand had hij nog nooit een klant gehad met zo'n groot hoofd! De meisjes en ik kopen allemaal leuke armbandjes. Het duurt even eer Lotte tevreden is, die wil zelf kiezen en dat duurt ontzettend lang! Maar, ze is leuk geslaagd.

Er is stand met ‘scubmagic', een natuurproduct waarmee je je hele lijf kunt scrubben. Het is gemaakt van zeezout en allemaal oliën en ruikt superlekker. Puck en ik mogen het proberen en zijn gelijk verkocht, onze handen ruiken lekker en zijn superzacht! Dus we nemen een pot mee en duiken thuis gelijk de badkamer in om te tutten, met heerlijke zachte handen en voeten als resultaat.

Het regent vandaag wel, dus na de markt vermaken we ons prima binnen. Puck wil ook deze keer weer wat schrijven op de website:

Hier is puck weer

Je weet het misschien niet maar ik en Lotte kijken heel veel teeve. We kijken zooveel teeve omdat we in een huis zitten we zitten in een villa en ze noemen dit een kaamer maar dat is het niet.

r.van .ee11@kpnplanet.nl

In Port Douglas aan de rivier kan je de mooiste sundowners beleven (harbour club) en op het pleintje er voor staat de mooiste mangoboom van de wereld.

Trudi Suiker

Hallo luitjes.
Wel als ik alles zo eens lees hebben jullie wel lekker afwisselend weer en zo zie maar weer dat een echt huis ook z'n voor delen heeft.
He Petra hoe is het afgelopen met je Cheesecake??
Ben benieuwd dat eens te horen.In ieder geval verder een goed reis toegewenst en tot het volgende reis verslag.
Groetjes van Trudi en Cats.

Erna

Lieve Puck,
Nou, jij hebt wel even een weekje 'schoolvrij' verdiend zeg, wat een knappe stukjes schrijf jij al op de site!
Knuffel, Erna

Marijke en Rob

Hoi Buurtjes,
Na 7 maanden groen van afgunst is het heerlijk om te zien hoe die regen neerplenst. Maar inderdaad, gelijk een spin van 20 cm in je nek is nu ook weer niet nodig. Puck geweldig om te zien dat je al zo goed kunt schrijven. Is ook een complimentje aan je moeder. Jullie zitten op de leukste school die er is met de beste juf die je maar kunt vinden!
groetjes
Marijke en Rob