familiedehoog.reismee.nl

16 - 22 januari

15 januari 2011

Vanmorgen met de trein en tram naar Chinatown gereden. Daar hebben we eerst Paddy's Markets bezocht, een grote overdekte markt die ons erg aan Thailand deed denken. Alles was er te koop, vooral heel veel nepartikelen zoals tassen, Uggs, zonnebrillen, kleding en electronica. Wel leuk om te zien. Ik heb een shopper gekocht, als vervanging van mijn Blond shopper die in de Blue Mountains gestolen was. Uit de winkelwagen notabene! Ik ben nog de hele supermarkt doorgelopen om te kijken of de tas bij iemand in de kar lag, maar helaas. Ik had er zo verschrikkelijk de balen van! Hans heeft tig petten gekocht en verder hebben we veel fruit (dragonfruit voor Puck, die vond ze in Thailand zo lekker!) gekocht op de afdeling met groente en fruit.

Toen we weer buitenstonden, liepen we een Chinese optocht in. Dansers verkleed als draken werden begeleid met trommels en het leek erop op ze alle Chinese winkels ingingen om ze een soort van te zegenen. Puck vond het doodeng, ook al waren die draken overduidelijk nep, in combinatie met de harde trommels was het toch iets teveel voor haar. Lotte vond het wel mooi, die ging spontaan staan dansen!

We zijn nog even door Chinatown gelopen en daarna doorgelopen naar Darling Harbour, wat daar om te hoek ligt. Een erg leuk stukje Sydney! Hier zijn ook het aquarium, de dierentuin en het Maritiem Museum gevestigd. En verder veel restaurantjes en souvenirwinkeltjes. We hebben een poosje bij een straatartiest staan kijken, helaas kwamen we aan bij het eind van zijn show want hij was wel heel erg grappig.

Vanuit Darling Harbour konden we de ferry terug naar ‘huis' nemen, toch leuker dan weer met de tram en trein dezelfde route afleggen.

16 januari 2012

Vandaag stond weer in het teken van de auto. De oude auto zou rond 12.00 uur worden opgehaald door de plaatselijke ANWB om naar de dealer gebracht te worden waar we de ‘nieuwe' hadden gekocht. Dus moesten we na het ontbijt al onze spullen eruit halen en naar boven zeulen. Onze kamer was daarna wel overvol. Ik heb gelijk maar even alle tassen en dozen hergepakt en heb weer helemaal overzicht van waar alles is, dat is dan wel weer prettig.

De towtruck meneer was natuurlijk later dan gedacht en na de lunch kwam hij dan eindelijk. Zijn vrachtwagen kon niet de straat indraaien, wat betekende dat hij de auto er naartoe moest rijden. En dat bleek niet mee te vallen, de auto wilde met geen mogelijkheid starten. Plus deze stond op een heuveltje en dat was dan weer niet handig met die kapotte koppeling. Gezien die heuvel was het ook niet echt een optie om de auto te gaan duwen... Na heel veel proberen en vloeken kreeg de man hem toch aan de praat , maar na elke meter rijden sloeg hij net zo leuk weer af. Gelukkig kon die man er ook nog wel om lachen, de meisjes stonden een beetje benauwd toe te kijken en hij riep ‘wees niet bang ik zal hem niet laten ontploffen!'. Volgens hem was de ontsteking kapot, geen idee wat dat is maar het zal met starten te maken hebben. Maar goed, uiteindelijk is het hem toch gelukt op de auto op de towtruck te krijgen en daar ging hij. Toch wel even slikken, de meisjes gingen zelfs staan zwaaien. Het is trouwens wel heel erg prettig dat we in Nederland lid zijn van de ANWB, want ook voor deze service hoefden we bijna niet te betalen. Als de auto binnen tien kilometer vervoerd zou worden zelfs helemaal niets, maar dat was helaas niet het geval.

Nadat de auto dan weg was stonden we allemaal met een beetje katterig gevoel buiten. We besloten om op de ferry te stappen richting Manly en daar hebben we boodschappen gedaan en een ijsje gegeten. En weer terug gevaren, Lotte vond dat het net was of we op de heen- en weerboot zaten uit Pluk van de Petteflet! 's Avonds hebben we onder grote belangstelling pannenkoeken staan bakken in de keuken van de Lodge. Er zitten hier in het pension allemaal Chinezen en de meesten spreken geen woord Engels. Ze zijn wel heel erg aardig en met handen en voeten komen we er wel uit. Die Chinezen eten drie keer per dag rijst met groente en vlees en vis. Als wij 's ochtends de keuken binnenkomen, staan er meestal al één of twee rijstkokers te pruttelen en staat er allerlei lekkers op het aanrecht (niet dat ik dat op mijn nuchtere maag zou willen eten, maar het ziet er wel heerlijk uit). Er is één oudere mevrouw die in het begin heel stug was, maar nu begint ze helemaal te stralen als wij binnenkomen.

17 januari 2012

Mooi weer vandaag, dus naar het strand. Als je in Sydney bent, is er één strand waar je natuurlijk wel geweest moet zijn: Bondi Beach! Dus vanmorgen weer in de trein en daarna de bus gestapt en naar het strand gereden. We waren niet de enigen die dat van plan waren... wat een drukte op het strand! Het is een leuke baai zo midden in de stad. Ook hier lifeguards en dit keer wel de mannen die je (ik) zou verwachten met deze baan. Stoere mannen in een soort van golfkarretjes die heen en weer rijden langs de kustlijn en zo nu en dan met een megafoon mensen sommeren om naar de kant te komen. We hebben er zelfs eentje een reddingsactie zien uitvoeren, met zijn surfboard scheurde hij tegen de golven in naar iemand toe. Wat er nou precies aan de hand was konden we niet echt zien, de man die gered moest worden lag bij iemand anders op een surfplank en werd door de lifeguard op zijn board meegenomen naar de kant. Waar hij opstond, de lifeguard een hand gaf en wegrende! Het zag er in ieder geval spectaculair uit, dat wel!

De golven bij Bondi Beach zijn enorm en zelfs ik heb gezwommen, ze zagen er té uitnodigend uit. Puck is druk in de weer geweest met haar bodyboard en schoot super hard door het water. En ook Lotte kreeg niet genoeg van de golven, die stond met Hans vooraan in het ondiepe en heeft wat afgesprongen.Verder is Bondi Beach niet een heel bijzonder strand, het is de naam die de aantrekkingskracht heeft. Het is vooral een heel erg druk strand waar veel mensen komen om gezien te worden. Ik heb mijn ogen uitgekeken!

18 januari

Vandaag hebben we de auto opgehaald! Het was wel weer een gedoe en wederom een dag kwijt, maar ja het is niet anders. De auto moest ook geregistreerd worden op onze naam en aangezien Jan (de broer van Annie van Ee) bij het registratiekantoor werkt leek het ons wel leuk om de auto dan bij hem te registeren. Dus eerst de auto opgehaald, deze geparkeerd bij een treinstation buiten de stad en daar op de trein gestapt naar het centrum waar Jan werkt. De registratie ging lekker vlot en daarna weer terug met de trein naar de plek waar de auto stond... Eigenlijk moesten we toen ook nog boodschappen doen voor het avondeten, maar we zaten er allemaal redelijk doorheen en hebben besloten om buiten de deur te eten. Puck zat aan gefrituurde inktvisringen, vindt ze helemaal lekker! Het is net elastiek, maar zij zat heerlijk te eten. We zijn wel blij dat we vanaf Sydney naar de Fiji eilanden vliegen en dus nog een keer in Sydney komen, we waren er nu een week maar zijn drie dagen kwijt geweest aan het ‘autoprobleem'.

19 januari 2012

Op pad met de nieuwe auto! Al onze spullen passen er prima in, dat hadden we niet verwacht. De Rodeo had zo'n enorme laadruimte, wij dachten dat we een imperial moesten kopen voor deze auto. Maar het ging eigenlijk best makkelijk. We hebben één derde van de achterbank ingeklapt en zo hadden we ineens een heel stuk extra laadruimte. De meisjes passen prima op het andere stuk bank. Alleen hebben ze nu geen koffertje met speelgoed tussenin en is het wel makkelijker ruziemaken... als we weer moeten inpakken gaan we het toch proberen met alleen de kofferbak, we werden niet echt vrolijk van al dat geruzie achter ons. Het was ook echt voor het eerst sinds we op reis zijn, waarschijnlijk zaten ze toch te dicht op elkaar.

We zijn na een ochtend in garages doorgebracht te hebben (de uitlaat was maar voor een deel vervangen en er was afgesproken dat deze helemaal vervangen zou worden, dus wij maar weer terug vanmorgen, grrr) zijn we langs de kust verder naar het zuiden gereden. De auto rijdt prima en maakt wel een lekker geluid volgens Hans, laten we hopen dat deze het blijft doen!! We zijn gestopt in Greenwell Point en zitten op een heel rustige camping aan een rivier en vlakbij de zee. Het is wel echt kamperen nu, de camping heeft geen keuken en dus geen koelkast. Dus we moeten nu boodschappen doen vlak voor het eten en alles gelijk gebruiken. Ook weer een uitdaging...

Nu we geen 4WD meer hebben, hebben we ons reisschema ook aangepast. Het plan was om via de westkust naar Perth te rijden, en vanaf daar de oversteek door de woestijn te maken naar Alice Springs en Ayers Rock. Die oversteek is het beste te doen met auto's met een vierwielaandrijving. Volgens de Lonely Planet is de weg voor een groot deel ook geschikt voor normale auto's, maar wij gaan het risico maar niet nemen. We hebben nu besloten om Perth te laten voor wat het is. We gaan vanaf Adelaide omhoog richting Alice Springs en daarna Darwin. En dan via de westkust (Cairns) weer terug naar Brisbane en Sydney. Dan hebben we een goede reden om nog een keer terug te komen voor het westelijk deel van Australië!

20 januari 2012

Vandaag stond er een taaltoets op het rooster. Om zo min mogelijk afgeleid te worden, leek het me handig om deze in de tent af te nemen. Was qua afleiding prima, qua warmte niet! De tent staat vanaf 's ochtends vroeg in de zon en is het was behoorlijk heet! Maar de toets heeft Puck goed gemaakt en daarna hebben we buiten zitten rekenen. Daarna het zwembad ingedoken om af te koelen!

Hans is met Puck nog gaan vissen, Greenwell Point is een vissersdorpje en op de camping zijn er ook volop mogelijkheden om te vissen. Er staan hier ook allemaal vissersbootjes en iedereen loopt hier rond met hengels. Prima stek voor Hans dus! Helaas hadden ze niets gevangen. Wel pelikanen gezien, ook leuk.

Na de lunch zijn we op zoek gegaan naar een strand. Volgens de Lonely Planet (zo fijn dat boek) zou er vlakbij de camping een prima surfstrand moeten zitten. En dat was ook zo. Wel grappig, ook op dit strand waren lifeguards aanwezig. Toen we aankwamen waren we de enigen die er lagen, samen met de lifeguards die van verveling maar met hun mobieltjes zaten te spelen. Later werd het wel iets drukker, achter het strand bleek een camping te liggen. Puck heeft weer kunnen oefenen met haar bodyboard, ze krijgt er geen genoeg van. Het is ook leuk, die hoge golven dat zijn wij natuurlijk helemaal niet gewend in Rockanje. Iets verderop het strand lagen allemaal rotsen en Hans is daar met de meisjes nog op zoek gegaan naar beestjes. Ze kwamen terug met een emmer vol bijzondere schelpen, ze hadden zelfs ‘feeënrokjes' (schelpjes in de vorm van een ster, met een gat in het midden) gevonden! Alleen waren de feeën boodschappen doen zei Lotte... We hebben de dag afgesloten met verse vis in het dorp, een ‘seafoodbasket' met allemaal lekkere vissoorten gefrituurd in een deeglaag. Puck was weer erg blij met de inktvisringen en vond ook de surimisticks erg lekker. Lotte heeft een minihapje van de vis geproefd maar blijft volhouden dat ze het niet lekker vindt. Onzin natuurlijk, met zo'n gefrituurde laag smaakt het gewoon naar patat. Maar ja, als Lotte eenmaal iets in haar hoofd heeft dan krijg je het er niet uit dus we laten het maar zo. Misschien gaat ze het op een dag een nog een keer eten.

Trudi Suiker

Gek dat van Lotte komt mij bekend voor met die vis ik meen mij te herinneren dat er een Remeeus rond loopt die geen kaas lust en het ook niet eet en een andere Remeeus die absoluut geen KIP eet ondanks een frituur laagje dus zo gek is het niet wat Lotte zegt, Hi,Hi.
jammer dat jullie de woestijn tocht niet kunnen maken die tocht moet erg prachtig en avondtuurlijk zijn dat weet ik van een Oom van mij die geemigreertd is naar australie hij heeft jaren in Tasmanie gewoont en voor zijn longen is hij toen verhuisd naar port mcquarie waar hij ook overleden is maar hopelijk gaan jullie ondanks deze NIET toch nog van de rest genieten bedankt nog voor de felicitaties ik kijk uit naar het volgende reis verslag tot mails Trudi en Cats

Een Remeeus

Beste Trudi,

Echte mannen eten geen kaas!