familiedehoog.reismee.nl

24 - 30 december

24 december 2011

Het kerstgevoel is ver te zoeken bij deze temperaturen! We hebben meer een zomervakantie gevoel, heerlijk. Vannacht weer een hoop regen en vanmorgen hadden we net op tijd ons zeil gespannen toen het weer enorm begon te regenen. Gelukkig duurde dat niet lang, en na een half uurtje brak de zon door en werd het behoorlijk warm. De rest van de ochtend en een deel van de middag hebben we lekker bij het zwembad gezeten. Ik heb zelfs een poos in het peuterbadje zitten lezen, zo warm was het haha. Ook Puck en Lotte zijn het water niet uit geweest. We hebben vandaag besloten het idee van Oud en Nieuw in Sydney los te laten. Er valt niets meer te boeken tenzij onbetaalbaar en alle campings in de buurt zitten al vol. We gaan nu eerst het binnenland in, klein stukje Outback en dan half januari gaan we Sydney weer proberen. We waren natuurlijk ook veel te laat om iets te regelen, dat hadden we al in Nederland moeten doen! Maar ja, het hele idee van het reizen was dat we zo min mogelijk zouden plannen (dat deden we al genoeg in Nederland) dus tja dan moet je soms even van je plan afwijken!

Hier op de camping zit de kerststemming er goed in bij de Aussie's. Iedereen (behalve wij) heeft zijn camper, caravan of tent uitbundig versierd met allemaal gekleurde en flikkerende lichtjes. Het lijkt wel die straat in Lismore! Lotte hoopt stiekem dat de kerstman nog langskomt. Die vindt het toch wel heel vreemd dat er hier een kerstman kadootjes komt brengen, maar dat zij over wordt geslagen. Toen wij zeiden dat bij ons Sinterklaas toch is geweest zei ze ‘ja maar dat weet de kerstman toch niet'. Het werkt ook niet mee dat iedereen aan haar vraagt of ze lief is geweest en wat ze aan Santa heeft gevraagd. Helaas pindakaas dus voor Lotte! Die trouwens ook steeds meer Engels gaat verstaan. Vanmiddag in het zwembad vroeg de moeder van Abbey ‘where is the ball?' en Lotte gaf hem direct. Ik vertelde dit 's avonds aan Hans en toen zei ze ‘ja ik had hem verstopt achter mijn rug!'. Ze had niet eens door dat ik de vraag waar de bal was in het Engels zei!

25 december 2011

Deze kerst kan de geschiedenisboeken in als:

De kerst die totaal niet als kerst aanvoelde.

• De kerst met een kerstontbijt (croissantjes uit de oven!) buiten in het zonnetje.
  • De kerst met een kerstlunch (de restjes van gisterenavond) in zwembroek.
  • De kerst waarop Lotte besloot los te gaan in het zwembad. Ineens sprong ze zelf het water in, probeerde zelfs te ‘duiken' (voor zover dat gaat met bandjes om je armen) en zwom met haar hoofd onder water. En dat terwijl ze gisteren nog heel krampachtig haar hoofd boven water hield, nog niet zo lang geleden Hans niet eens losliet in het water. Nu mocht Hans haar zelfs weggooien in het water. Geweldig!
  • De kerst waarin we een enorme leguaan (echt enorm, zeker een meter lang) tegenkwamen en Lotte heel rustig zei ‘O, daar heb je weer zo'n beest' (gisteren liep er eentje achter de tent). Ze was helemaal niet bang en dat beest zag er toch best eng uit. Lotte! (die al gaat gillen als er een kip voorbij komt).
  • De kerst waarop Puck te diep in het water dook en een geschaafde kin opliep. We waren even bang dat het gelijk klaar was met duiken, maar dat hield ze een kwartiertje vol en toen ging ze alweer.
  • De kerst waarop Lotte heel tevreden verzuchtte ‘de héle dag in het zwembad, heerlijk zeg'.
  • De kerst met een kerstdiner bestaande uit witte bonen in tomatensaus, chorizo en eieren uit de oven. Lekker! Een recept uit een Australisch tijdschrift, lekker makkelijk en echt campingvoer!
  • De kerst waarop we het toetje (ijs) zo uit de doos aten (scheelde weer afwas).
  • De kerst waarbij Lotte zo moe was van het zwemmen dat ze niet kon slapen.
  • De kerst waarop we nog tot laat buiten zaten in t-shirt (nou ja Hans in lange broek en met lange mouwen want die werd opgevreten door de muggen), te genieten van alle geluiden (de zee en krekels) en de sterren.

Kortom, een heerlijke, andere kerst waar we volgend jaar tijdens het kerstdiner zeker met veel plezier op zullen terug kijken!

26 december 2011

Voor het eerst de boel opgebroken om te verkassen. Ik vond het een ietsiepietsie tegenvallen hoeveel tijd daar nog in gaat zitten. Maar we moeten ook nog even een ritme vinden in wie wat doet en het was nu ook nog even puzzelen hoe we de tent op moesten vouwen. Wat ik al wel geleerd heb is dat er buiten bedden en boeken verder niets de tent in mag! Ik bleef heen en weer lopen om zooi van de tent naar de auto te brengen. Dat doen we dus voortaan anders, alles blijft in de auto!

We zijn vandaag het binnenland in gereden. Mooie route door van die Wild West dorpjes. We zijn erg in onze nopjes met de auto. Hij rijdt heerlijk en zit lekker. Klimmen dat vindt ie niet zo fijn (en eventuele achterliggers ook niet...) maar dat mag ook wel. Hij is tenslotte behoorlijk zwaar beladen. Wat ook wel fijn is, is dat hij op gas kan rijden. Scheelt enorm veel geld want zuinig is hij niet! Vandaag reden we op gas 1 op 6 haha. We hebben getankt ergens langs de weg bij een benzine station annex groente- en fruitwinkel. Dus gelijk fruit ingeslagen en ook een pompoen meegenomen om soep van te koken en om te roosteren op de bbq. De prijzen lagen hier een stuk lager dan in de supermarkten dus eigenlijk moeten we voor groente en fruit op zoek naar zulke tenten. Want Australië is duur! Van boodschappen doen word je niet vrolijk, wat een prijzen vragen ze hier! De prijzen zijn gelijk aan Nieuw Zeeland, alleen was in Nieuw Zeeland de dollar ongeveer de helft van de euro en hier is één dollar 75 eurocent. Gelukkig kennen ze hier ook de Aldi! Uit eten gaan is trouwens dan weer niet zo duur, maar ja om nou iedere avond in een restaurant te gaan eten...

Uiteindelijk zijn we terechtgekomen in Tamworth, de ‘Country Music Capitol of Australia', ja, ja. Eind januari is hier een country muziek festival en dan schijnt het echt mega druk te zijn, dan kamperen mensen zelfs langs de weg. Nu is het erg rustig, wij staan met onze tent alleen op het veld. Iedereen trekt naar de kust in de zomervakantie dus in het binnenland is het lekker rustig!

De eerste nacht was vooral weer wennen aan de nieuwe geluiden. Andere vogels - heel veel papagaaien en eentje praat er lustig op los, zo raar! - plus deze camping ligt dicht bij de weg (vinden ze handig hier, daar adverteren ze zelfs trots mee - onbegrijpelijk!) dus vanmorgen vroeg ook wat vrachtverkeer voorbij horen komen. Puck en Lotte besloten om nu in de breedte van hun luchtbed te gaan liggen want ze vielen er iedere keer af. Hun bed is 1.88 bij 1.37 en Puck is 1.22 dus dat past precies. En inderdaad, dit was veel beter niemand lag vanmorgen op het grondzeil!

27 december 2011

Pfff uitslapen dat zullen we hier niet gaan doen... wat een herrie is het hier vroeg in de ochtend! Daarbij was het vannacht heel erg koud en kroop Lotte om vier uur tussen ons in, totaal verkleumd. We moeten een slaapzak voor haar kopen, in haar slaap trapt ze haar dekbed weg en ligt dan dus onbedekt en dat is koud! Overdag is het heet trouwens, tussen de 25 en 30 graden. Heerlijk!

We hebben inmiddels ook buren gekregen. Aan één kant echte cowboys (die komen hier voor het Country Music festival dat half januari start) met een enorme caravan, echt hoor dat ding is haast zo groot als onze stacaravan! Er zitten drie airco's op het dak en er kwam ook nog een enorme voortent aan. Die mensen kunnen nu dus niet meer buiten zitten, want de caravan en tent nemen de hele plek in beslag. We zijn er wel achter dat Aussie's graag kamperen, maar geen concessie doen aan luxe en comfort. Dus ze rijden met enorme 4WD auto's met daarachter de meest grote caravans, vaak met uitschuifdelen. En alles gaat mee! Soms zelfs een generator. Wij vallen wel een beetje in het niet zo met ons tentje en zonder koelkast of wat dan ook! Je hebt ook het andere uiterste trouwens, de mensen die helemaal back to basic gaan.Wij raken steeds beter gewend aan het kamperen, het was toch ook best even omschakelen na twee maanden de betrekkelijke luxe van een camper. Alles wat in de koelkast moet staat in één van de koelkasten op de camping, en de rest van onze voorraad zit in een kartonnen doos. Zolang we in de bewoonde wereld zitten zijn er altijd campings die voorzien zijn van keukens gaat het prima. We hebben inmiddels ook uitgevonden hoe we de auto het handigst in kunnen delen en leven nu dus letterlijk vanuit de auto. We zijn echte zwervers geworden! En het mooie is, het gaat en bevalt prima!

28 december 2011

Na een ochtend in en om het zwembad besloten we om ook nog eens iets te gaan doen. Het voelt haast als spijbelen, al dat gehang bij het zwembad! In Nieuw Zeeland waren we altijd onderweg of iets aan het bekijken. We bleven daar ook nooit langer dan twee nachten op een camping. Hier is dat wel iets anders. Ten eerste hebben we geen zin om het kamp op te bouwen voor één of twee nachten dus we hebben overal veel meer tijd. En dat voelt erg goed.

We zijn dus 's middags wel op pad gegaan, eerst naar een uitkijkpunt boven de stad gereden. Wat een relaxte stad is dit zeg, je ziet alleen maar laagbouw, ruimte en groen. En toch is het best een aardige provinciestad. Daarna zijn we naar een park gereden waar je kunt picknicken, wandelen, vogels bekijken én wallaby's spotten. En ja hoor, onze eerste twee zijn genoteerd! Ze lagen heerlijk in de schaduw te slapen. De meiden razend enthousiast natuurlijk. We zullen er nog genoeg tegen gaan komen, maar de eerste zijn toch altijd het bijzonderst!

Op de terugweg hebben we bij de MacDonalds een ijsje gegeten. Lotte zag als eerste de grote gele M en liet mij weten hoe ik moest rijden. ‘als je dan dat stokje aan je stuur naar beneden doet, mam, dan weet iedereen dat wij naar de MacDonalds moeten'.

Weer terug op de camping doken Puck en Hans gelijk het zwembad weer in. Lotte wilde lekker spelen en zat op een kleedje in de schaduw met de Polly Pocket poppetjes. Ik had een stapel oude Libelles van Corry gekregen en ben bij Lotte in de schaduw gaan zitten lezen. Wat een leven!

Hans raakte in het zwembad aan de praat met een man die zeven jaar in Nederland gewoond bleek te hebben. Hij werkte voor Heineken en woonde dus in Hazerswoude. Hij was erg enthousiast over Nederland en zou er graag weer gaan wonen. Wat vond hij dan zo leuk aan Nederland? Dat het dicht bij Spanje ligt! Hij kon zich niet voorstellen dat veel Nederlanders in Australië gaan wonen, als je hier 3000 kilometer rijd, zit je nog steeds in hetzelfde land. Terwijl wij Nederlanders ‘zo' in Spanje of wat dan ook kunnen zijn. Hij heeft wel een punt natuurlijk, voor ons ligt Europa op een presenteerblaadje. Maar ja, vanuit hier zit je weer zo in Azië! Die man vond het helemaal leuk om weer een beetje Nederlands te praten, toen ik later even met Puck ging zwemmen (nou ja, Puck ging zwemmen en ik zat aan de kant, ik ben natuurlijk niet zo van het zwemmen tenzij de water temperatuur boven de 28 graden uitkomt), begon hij er tegen mij ook over. Ik vond het wel een grappige man trouwens, hij leek dacht ik op een acteur tot ik er achter kwam dat het een personage is uit een animatiefilm! Voor de mensen die de film Rio hebben gezien, hij lijkt heel erg op die dikke bewaker!

De dag werd afgesloten met een skyp sessie met Tijn, erg gezellig. We hopen dat Puck en Tijn nog heel lang ‘verkering' zullen hebben, wat een heerlijk joch is het toch!

29 december 2011

Rustige dag vandaag. We wilden na de lunch naar een stadje 60 kilometer verderop, maar toen we in de auto zaten bleek het al drie uur te zijn geweest. Beetje laat dus om nog anderhalf uur heen en anderhalf uur terug te rijden. Dus toen nog maar wel even dé toeristische attractie van Tamworth bekeken: een grote gouden gitaar! Puck vond het maar nep, ‘het is gewoon een houten gitaar die goud is geverfd', maar we hadden het toch niet willen missen!

We werden 's middags aan het zwembad nog gebeld via de Skype, wij dachten eerst dat moet verkeerd verbonden zijn want in Nederland is het midden in de nacht. Maar het klopte wel, neef Dennis zat bij neef Frank in zijn kroeg (zijn eigen kroeg aan huis welteverstaan) en die hadden het lumineuze idee om ons te bellen. Gezellig!

's Avonds wederom een skype sessie gedaan, ditmaal met vriendinnen Kylian en Gabrielle. Die hadden namelijk een grote verrassing voor ons: ze hadden allebei een cavia gekregen voor de kerst! We hebben ze uitgebreid bewonderd! Alleen nu willen Puck en Lotte uiteraard óók een cavia. Wij zeggen altijd dat huisdieren echt niet kunnen omdat we van april tot en met september in Rockanje zijn. Maar nu blijkt dat de cavia's gewoon mee kunnen....fijn, hoe gaan we ons hier weer uitkletsen!

30 december 2011

Vanmorgen alweer vroeg wakker na een slechte nacht. Het stormde enorm, het leek wel of we met tent en al weg zouden waaien. Dus Hans vertrok om zeven uur al om te gaan hardlopen en ik ben maar vast luchtbedden gaan laten leeglopen. Na het ontbijt zijn we weggereden, richting Lighting Ridge. Eerst de auto volgegooid met gas en toen scheuren maar. Het was een lange rit, dwars door de Outback van New South Wales. In het begin kwamen we nog wel wat stadjes tegen, maar op een gegeven moment hield dat op en was het alleen maar asfalt en dorre velden ernaast. Australië zoals je je Australië voorstelt! We hebben de gastank (noodgedwongen, we wilden tanken maar het gas was op) helemaal leeg gereden om te kijken hoeveel we kunnen rijden, bleek nog mee te vallen: 420 km en toen was hij nog niet eens echt leeg. Dus we hebben het verbruik nu bijgesteld naar 1 op 7! Puck zat wel in de stress, want hoe moest dat nu als het gas op was? Wij zeiden dan moeten we duwen en dat viel niet lekker. ‘jullie maken echt de stomste grapjes die er zijn!' dus toen maar uitgelegd dat we ook nog een benzinetank hebben en kunnen overschakelen.

Lighting Ridge is een mijnwerkersstadje, hier wordt de zwarte opaal gevonden. Een edelsteen die niet alleen zwart is, maar ook allemaal mooie kleuren in zich heeft. Toeristen zijn hier welkom en mogen op aangegeven plaatsen ook hun geluk beproeven. Dat is lang niet in alle mijnwerkersdorpjes zo, dus we nemen het toeristische hier maar voor lief. Het heeft ook wel wat, het is net of je zo'n stoffig Wild West dorpje in komt rijden.

De camping is wel geweldig, het is een kale droge vlakte. Er is één grasveldje maar daar mag je niet op met je tent. Ze zijn veel te blij dat er gras groeit! Onze tent staat nu aan de rand van dat veldje, gewoon op de kiezels. Ik ben blij dat we dikke luchtbedden hebben en niet van die slaapmatjes! Het is hier niet druk, normaliter komt hier niemand in de zomer want veel te heet. Ook hier is de zomer van slag en is het ‘maar' 32 graden, en tot grote vreugde van de campingeigenaar druppelen er toch kampeerders binnen. Bij de camping kunnen we ook op zoek naar edelstenen dus dat gaan we morgen zeker proberen! Het hoogseizoen hier is in juli, dan is het winter en zo'n twintig graden. De camping is pas in april van dit jaar geopend en alles is nog fris en nieuw. Prachtige, grote douches en een gezellige buitenkeuken waar we praktisch tegenaan staan. Morgen vieren we hier Oud en Nieuw, we zijn benieuwd!

Roos

Hoi Hans, Petra, Puck en Lotte.
Wat een prachtig verhaal over de Kerst in Australië. Petra, je schrijft alles zo beeldend neer, dat het een plezier is om alles te lezen.
Ik wens jullie een mooie jaarswisseling (misschien vinden jullie wel een edelsteen!) en een Gelukkig en Gezond 2012.

The Breugems

Hoi, we reizen helemaal met jullie mee, gezellig zo'n verhaal. Die "heuvel" bij Tamworth is wel een pittig bergje ja. Wij hebben ons rig er ook overheen getrokken en we gingen 40km/hr tot grote ergernis van mensen achter ons. We kregen zelfs naar ons hoofd geslingerd : "GET A TOWTRUCK!!!". Lachen toch? Je ziet ze ook langs de kant staan omdat het wagentje warm loopt dus het is best goed als je eroverheen komt. Haha. Lightning Ridge, dat is "maar" 3 uurtjes rijden van een zwembad met 39 graden water :0). Wel weer een beetje stofhappen maar dat hoort bij de Outback. Enjoy!

trudi Suiker

Hoi Petra en Hans.
Leuk zo kerstmis te vieren en dan totaal geen kerst gevoel tehebben. dat had in Zuidafrika ook allen de winkelcentrums hadden kerstmannen sleetjes en sneeuw.
Ik ben benieuwd of de aussi's ook zo van vuurwerk houden als hier in Nederland er is voor zoveel euro's meer verkocht als in 2010 dus het zal hier wel weer lekker te keer gaan.Een heel leuk reisverslag van jullie en zo te horen veel relaxer dan NieuwZeeland wel blijf ontdekken en genieten een goed uiteinde en een goed begin toegewenst uit een regenachtig veel te warm voor December Holland voor 2012.
van Trudi Suiker en Cats.

WIL EN RIEN KLOOSTER

Hallo petra, hans , puck en lotte,
wat zielig dat je nu zonder oliebollen zit. we zullen er wat voor jullie bewaren. zullen we ze ruilen tegen een
zakje opalen die jullie zeker gaan vinden. opaal zoeken
is al een oude bezgheid hoor ... dat deed "opa al".
het blijft elke keer wer leuk jullie belevenissen te lezen en te zien. wensen jullie ook namens erna, rolf , evelien en harmen een gezond en voorspoedig 2012
en een fijne verdere reis.
groetjes wil en rien

Marijke en Rob

Hallo Hans, Petra,Puck en Lotte,
geweldig zo'n kerst onder de zon en Hans als kerstbout, maar dan wel voor de muggen. Was hier toch even anders alm heb ik nog wel lekker buiten een sigaar zitten roken. In mijn eentje, dat wel. Een jaarwisseling in the middle of nowwhere, laat het geluk niet alleen van een edelsteen afhangen. Geniet dit jaar van je vrijheid en onbekommerd leven. Straks drin ken we op het hofjesfeest er een op jullie gezondheid!
Beste wensen van Marijke, jeroen, Bart en Rob

Johanna

Onbegrijpelijk toch die campings aan de snelweg. Wij hebben ook verwoede pogingen gedaan om iets te vinden zonder snelweg geluid maar dit is zelden gelukt. Snelweggeluid en snelweg is een super sellingpoint in Australie.

Trudi Suiker.

Hoi Hans,Petra,Puck en Lotte.
Het is bij jullie zes uur later dus een heel gezond en Gelukkig Nieuwjaar toegewenst en hopelijk gaan jullie nog heel veel mooie dingen zien in 2012.
Hopelijk ben ik de eerste om jullie dit toe tewensen.

Groetjes Trudi en Cats

tika

Tika zegt: ik moet veel aan Puck en Lotte denken. Ook aan Leonie, want ze zijn allemaal ver weg. En ik wil graag met ze spelen.
gelukkig nieuwjaar van Tika
en goede reis ! van ons allemaal
babette, jeroen, tika en puk

Fam. Brinkers

Ja, ja armoedig he leven uit een kartonnen doos ha, ha. We lezen dat jullie snel leren...niet gaan sjouwen met zooi, wat eruit gaat moet er ook weer in. Tempo mag ook lager in Oz, jullie hoeven in ieder geval niet te bewegen om warm te blijven zoals in NZ. De snelheid van 'The Red Beast' is speciaal voor jullie naar beneden bijgesteld...voor nog meer reisplezier. Enjoy!