familiedehoog.reismee.nl

5 - 7 november 2011

5 november 2011

Eigenlijk zouden we vandaag Christchurch gaan bekijken, het oude centrum is weer open voor toeristen en er rijdt een bus langs alle gebouwen die getroffen zijn door de aardbeving in februari. Maar de kinderen zijn zo leuk aan het spelen met elkaar, en wij zitten prima in de tuin (Ja! Het is mooi weer!) dus we vinden het wel best. Ramptoeristje spelen is toch eigenlijk ook helemaal niet leuk.

's Middags ga ik met Kerrie even winkelen, zonder mannen en kinderen, heerlijk! Kerrie neemt me eerst mee naar een Nederlandse broodjeszaak annex supermarktje. De eigenaar komt ook uit Nederland, maar woont al jaren in Nieuw Zeeland. Hij verkoopt allemaal typisch Hollandse producten zoals speculaas, ontbijtkoek, hagelslag enz. enz. Ook heeft hij poffertjesmix en speciale poffertjespannen. Kerrie zei dat David ooit een keer poffertjes heeft gegeten en het er nu nog over heeft. Goede reden om het nog eens te proberen! Dus we kopen een poffertjespan (Kerrie) en twee pakken mix (Petra). Eigenlijk wilde ik naar deze winkel om te kijken of er chocoladeletters zijn. Helaas zijn die nog niet binnen! Vorig jaar had hij ze te vroeg besteld en waren ze gesmolten in de container. Nu worden ze eind volgende week verwacht. Jammer!

We gaan ook nog naar een groot outlet winkelcentrum, waar we heel veel leuks zien en wat passen, maar uiteindelijk niets kopen (maar heerlijk gewinkeld!). Aan kleding dan tenminste, wel heb ik alvast wat kadootjes voor Hans en kinderen voor Sinterklaas kunnen scoren.

Het was heerlijk om eens lekker te winkelen en te kletsen!

Eenmaal thuis zijn man en kinderen erg verbaasd over de poffertjespan en het pak mix in die rare taal. David haalt Chinees en als toetje bakken we de poffertjes. Nou, die worden verslonden! Sophia, Jason en Luka eten ze met maple syrup, die vinden onze manier met roomboter en poedersuiker maar raar. David en Kerrie proberen het wel op de Hollandse manier en vinden het heerlijk. Na het eten gaan we op internet direct op zoek naar het recept voor poffertjesmix, zodat Kerrie niet steeds naar de Hollandse supermarkt hoeft te rijden als ze trek hebben in poffertjes.

Het is vandaag Guy Fawkes dag. Geen idee wie de goede man, maar het feest gaat gepaard met vuurwerk en een paar dorpen verderop kunnen we gaan kijken naar een groots vuurwerkspektakel. Het is wel berenkoud dus we pakken ons goed in en gaan op weg. Bij aankomst blijken we niet de enige te zijn! Het lijkt wel Rockanje met Koninginnedag, maar dan tien keer groter. Op een sportveld zijn er allemaal activiteiten en we strijken daar neer met picknickdekens en stoeltjes. Het wachten duurt erg lang en we krijgen het steeds kouder. Gelukkig was het vuurwerk het wachten wel waard! De kinderen zijn helemaal onder de indruk en ook wij vergeten even de kou. In de auto terug gaat de verwarming op de hoogste stand, en is het stil op de achterbanken. Het is dan ook al over tienen, een latertje dus vandaag! In de camper is het erg koud en we besluiten om met zijn vieren in ons grote bed te kruipen, met alle dekbedden over ons heen. Klinkt heel gezellig, en was het ook! Helaas wordt ik 's nachts wakker van Lotte die naast me ligt te tandenknarsen en ga in het opkamertje verder slapen.

6 november 2011

Vanmorgen lekker uitgeslapen, de meisjes werden pas om half negen wakker. Het is niet meer zo koud, de zon staat al op de camper. Gisteren was het ook strakblauw, maar toen kwam de temperatuur niet boven de vijftien graden. Het voelt nu eens stuk aangenamer, we kunnen zonder jas naar buiten! Na het ontbijt nemen we afscheid van David, Kerrie, Sophia, Jason en Luka. Zulke ontzettend aardige mensen, Peter boft maar met zo'n familie. En wij gaan ze missen! De kinderen worden bij het afscheid nemen ineens weer heel verlegen. En dat terwijl Puck heel leuk en veel met Luka heeft gespeeld en Lotte alleen maar met Sophia in de weer was. Soms was het gewoon zielig voor Sophia, die werd volledig geclaimd! Puck en Lotte gooien er ook steeds meer Engelse woorden tussendoor, dat is zo leuk om te horen. Luka was Lotte aan het plagen en opeens zei ze ‘stop now please!'. Klinkt aardig, maar het kwam er behoorlijk kattig uit!

We gaan op weg naar Hamner Springs, een rit van maar anderhalf uur. Komt goed uit, want de ds van Puck is leeg, die zijn we vergeten op te laden (hoe kunnen we zo stom zijn!!).

Ook in Hamner Springs is het lekker weer en we eten hier op een terras ons allereerste ijsje in Nieuw Zeeland!

7 november 2011

Vanmorgen wederom uitgeslapen. Tot mijn verrassing was Lotte vannacht bij ons in bed gekropen en die had zich heerlijk tegen Hans aan genesteld. Niets van gemerkt! Om half negen werden de dames wakker, het was ijskoud in de camper (waarschijnlijk de reden dat Lotte vannacht bij ons is gekropen), maar buiten floten de vogels en was het strakblauw. En het bleek ook een zeer aangename temperatuur te zijn. Wat een geluk, want vandaag stonden de baden van Hamner Springs op het programma. Bij binnenkomst bleek het een soort aquapark te zijn, met allerlei warmwaterbaden (heel prettig voor mamma) en ook een ‘family play park', met een groot - gelukkig goed verwarmd - zwembad met wildwaterbaan(tje), twee enorme glijbanen en een glijbaan die eindigt in een soort van trechter. Voor deze drie dingen moest je apart betalen, voor 10 dollar per persoon mag je er onbeperkt gebruik van maken. Lotte is nog te klein en ikzelf heb geen interesse (veel te koud!), dus alleen Hans en Puck gaan er gebruik van maken. En die hebben we dus ook niet meer gezien de rest van de middag! Ze gaan tig keer van de glijbanen, eentje gaat helemaal door het donker! En die trechter is helemaal een groot succes, Puck kreeg er geen genoeg van. Ze zitten op een soort van opblaasboot en gaan als een speer. Hans had ook helemaal glimoogjes van plezier. Ondertussen vermaken Lotte en ik ons prima in de warme baden en wij gaan wel 30 keer rond in de wildwaterbaan. Ook is Lotte niet weg te slaan uit een waterspeelgebeuren voor de wat jongere kinderen. De warme baden variëren in temperatuur van 35 graden tot 42 graden. Heerlijk! Die heel warme baden zijn zwavelbaden en die stinken behoorlijk! Lotte zei ‘ieeuw heeft er iemand een scheetje gelaten??'. En Puck vond de lucht net eieren maar was wel trots dat ze er in durfde te zitten!

Wij hebben kortom een erg leuke dag gehad! Een topdag volgens Puck, en die sluiten we ook nog af met een ijsje. Ze hebben hier Hoki Poki ijs, dat is vanille ijs met een soort van harde stukjes caramel. Lotte was de naam vergeten en zei tegen Hans ‘neem jij weer lekker cha cha cha ijs?'. Tja, het is ook een dans!