familiedehoog.reismee.nl

29 oktober - 1 november

29 oktober 2011

We hebben nog even overwogen om tóch nog de grotten te gaan bekijken, maar hebben er toch vanaf gezien. Zoals beloofd hebben we de camper bij het park gezet en hebben de kinderen een uurtje in de speeltuin kunnen spelen. Daarna zijn we op weg gegaan naar Queenstown.

De rit er naartoe was - je zou haast zeggen zoals gewoonlijk - wederom prachtig.

We zitten nu op een rustige camping in de bergen. Een voor de meiden perfecte plek, direct aan de speeltuin. Dus ze rollen zo uit hun bed op de trampoline. De eigenaars zijn Nederlanders, altijd leuk. Ik heb hier voor het eerst een was gedraaid (tot nu toe heb ik dat op de logeeradressen gedaan) en moet zeggen dat het me meevalt qua kosten. Vier dollar voor een was en wederom vier dollar voor de droger. Daar was je in Rockanje niet voor!

Puck komt net binnen met de vraag of ze schoolwerk mag doen! Nou dat mag altijd natuurlijk. Vanmorgen stond alleen een rekentoets op het programma. Die moest eigenlijk gisteren maar toen moesten we al vroeg op pad om de boot te halen. Dus hebben we het weekend even veranderd in vrijdag en zondag. Handig hoor, dat zelf lesgeven. Ze zit nu lekker herhaalstof te doen voor Taal, dan kunnen we maandag met een nieuw thema beginnen.

30 oktober 2011

We hebben vanmorgen zo iets gaafs gedaan! Met een jetboat (soort grote speedboot) de rivier op. Die boot ging niet alleen heel hard, zo nu en dan haalde hij allerlei stunts uit. Zo draaiden we regelmatig op volle snelheid 360 graden in de rondte! Puck en Lotte vonden het prachtig, Lotte vroeg iedere keer wanneer we weer gingen draaien. Een erg leuke ervaring!

Daarna moest ik eerst een droge broek en onderbroek want tijdens het draaien kwam er veel water naar binnen en precies op de plek waar ik zat. We hadden wel regenjassen gekregen maar die hielden al het water helaas toch niet buiten. Dus eerst terug naar de camper (zo handig om je huisje altijd bij je te hebben!) en droge kleren aan. Toen weer teruggelopen naar het centrum van Queenstown, dit keer om de gondel naar boven te nemen. We kregen gelijk een wintersportgevoel in de gondel, maar helaas geen ski's mee naar boven dit keer!

Het uitzicht was natuurlijk fantastisch. En wat ook leuk was, vanaf die plek gingen ze ook met parachutes naar beneden. En een stukje onder ons konden mensen bungyjumpen. Genoeg te zien dus! Toen we beneden kwam was het alweer lunchtijd en we besloten om vandaag een keertje buiten de deur te eten. Terwijl Hans stond te pinnen, zag Lotte in de verte een grote gele M... dus daar moest gegeten worden. Die MacDonalds zat in een foodcourt en wij hebben lekker Indiaas gegeten - kip korma mmmm. Dat is wel handig hier, in een winkelcentrum is ook een foodcourt, een soort plein met allerlei eettentjes. Voor elk wat wils en allemaal bij elkaar, heel handig. Tijdens de lunch besloten om toch maar weer door te rijden naar een volgende camping, een korte rit van 100 km naar Wanaka. En daar zitten we nu, op een camping wederom in de bergen. Prima camping ook weer, geen top 10 maar wel vergelijkbaar. En met gratis wifi, dat kom je hier niet vaak tegen.

We lazen in de Telegraaf op internet dat in Nederland de klok een uur terug is gezet. Dat betekent dat het tijdsverschil met Nieuw Zeeland nu 12 uur is geworden. Het wordt steeds lastiger om te skypen dus!

31 oktober 2011

Vandaag wederom iets heel leuks gedaan! We zijn naar Puzzling World geweest. Een soort van museum maar dan helemaal gericht op puzzels, spelletjes en gezichtsbedrog. Ontzettend leuk! We begonnen in allemaal ruimtes met schilderijen die er steeds anders uitzien als je er net even anders voor gaat staan. Ook kwamen we in een kamer die er van buiten heel normaal uit zag, maar binnen bleek dat het plafond steeds lager werd. Je kon er doorheen lopen en later buiten zag je op een videoscherm jezelf van piepklein naar heel groot worden. Erg grappig. Ze hebben een soort gelijke ruimte ook gebruikt bij het opnemen van de Lord of the Rings.

Daarna een ruimte in waar de vloer helemaal schuin lag. Er waren daar allemaal trucjes gemaakt, zo stond er een biljarttafel en leek het alsof de bal omhoog rolde. Dat was niet zo, maar doordat de vloer zo scheef was leek het wel zo. Ook hing er een schommel die omhoog ging en hadden ze een stroompje gemaakt waarin het leek of het water omhoog stroomde.

De kinderen kregen er geen genoeg van!

De ruimte bij binnenkomst stond helemaal vol met tafels met allemaal puzzels en spelletjes, zoals bijvoorbeeld Tangram en eigenlijk alles wat je kunt bedenken op dit gebied. We zagen ook spelletjes die we in Nederland kennen, zoals Rushhour (die heeft tante Mona!). We hebben vol verbazing naar Lotte zitten kijken, die is zeker een half uur geconcentreerd bezig geweest met een puzzel. Die ze uiteindelijk niet kon maken maar ze bleef het maar proberen en werd niet boos dat het niet lukte, vroeg ook niet om hulp!

Buiten was er nog een enorm doolhof, helaas duurde die een beetje te lang (één à anderhalf uur) om helemaal door te lopen dus we hebben maar een klein stukje gedaan.

Na de lunch weer gaan rijden, op weg naar Haast aan de westkust. Een rit door de bergen en regenwoud. Onderweg heel veel watervallen gezien en heel bijzondere begroeiing. Vooral de varens hier zijn heel apart, die hebben een soort van stam en lijken net parasols.

Haast blijkt een dorpje te zijn met tig motels, twee restaurants, twee campings en een supermarktje. De Top 10 camping zag er superongezellig uit, dus doorgereden naar Haast Beach waar de andere camping ligt. En die is eigenlijk net zo... Maar ach, het is maar voor een nachtje! Er zitten hier allemaal vaste seizoensmensen, die de keuken annex lounge hebben geconfisqueerd en daar gezellig zitten te drinken en kletsen. Wat ze hier op deze camping zoeken is ons een raadsel! De mannen zijn duidelijk vissers en we zitten hier vlakbij zee, dus dat zal het wel zijn denken we. Hans had in de Lonely Planet gelezen dat amateurvissers een aardig zakcentje verdienen met het vissen op whitebait (soort haring). Die mensen beschouwden ons als een soort van indringers en keurden ons geen blik waardig, dat zijn we niet gewend in Nieuw Zeeland!

Morgen staat de Franz Joseph glacier op het programma. De weersvooruitzichten zijn erg slecht dus we hopen dat het een beetje mee gaat vallen zodat we wel de gletsjer kunnen gaan zien.

1 november 2011

Het is al november!

Van de week kregen we al de eerste melding van het Sinterklaasjournaal in de mail. Sinterklaas heeft een nieuw boek en nog niet alle kinderen staan erin! We hebben onze namen toegevoegd en Lotte raakte er niet over uitgepraat. Puck is wat gematigder, zou ze wat doorhebben?

Het weer viel alles mee vandaag. Tenminste, langs de kust. Aan de andere kant van de bergen was het overduidelijk wel heel slecht. Vandaag een korte rit, van Haast (geen aanrader!) naar Franz Joseph Glacier. Onderweg gestopt bij een meer, we moesten voor 10 uur de camping af en Puck was nog niet klaar met school. Hans heeft bij het meer staan vissen, maar gaf het al vrij snel op want hij werd opgevreten door de sandflies helaas. Daarna doorgereden naar Fox Glacier, een gletsjer die net voor Franz Joseph ligt. Op het parkeerterrein eerst geluncht. Puck eet ein-de-lijk bruine boterhammen, gisteren zagen we ineens brood liggen wat wel heel erg op Puck brood lijkt. En mevrouw accepteerde het nog ook, dus goed onthouden welk brood het is..

Toen was het tijd om naar de voet van de gletsjer te wandelen. Heen en terug een wandeling van een uur dus dat moest te doen zijn. Voor de zekerheid een zak marshmellows in de tas, met de belofte dat kinderen die niet piepen bij de gletsjer er eentje krijgen. Erg hè. Maar het werkte wel! Een uur bleek trouwens ook erg ruim genomen, na twintig minuten stonden we al bij de voet van de gletsjer. De wandeling was voor de kinderen wel superspannend, we moesten twee keer een riviertje oversteken via rotsblokken. Dus helemaal geen gepiep, alleen maar gezellig geklets.

O ja, dat was ook nog wel grappig, toen we zaten te lunchen hadden we het over backpacken (wij zien Hidde en Roy nog wel samen op pad gaan!). Puck wilde weten wat dat is. Wij legden het uit en toen zei ik ‘jullie moeten later ook maar veel gaan reizen met een rugzak'. Nou, de dames waren het er unaniem over eens dat ze dat dus nooit gaan doen, ze gaan toch zeker niet zonder pappa en mamma op reis!? Wat denken we wel niet, dat is toch zielig dan zitten pappa en mamma samen in een camper zonder Puck en Lotte! Dan doen we ergens toch wel iets goed denken we zo...

Franz Joseph is - in tegenstelling tot Haast - een leuk dorpje. Alleen is er niet echt een supermarkt dus vanavond maar eens een keertje uit eten. Wat een straf!

trudi Suiker

Goh wat hebben jullie dan aan de kust geluk gehad dat het daar beter weer was.
En ja jammer dat de vissers glan zo onaangenaam waren
Het zal wel concurrentie angst zijn denk ik.
Nu weet je gelijk waarom dat plaatsje Haast heet.
Haast je weg zo gauw mogelijk.
Wel ik kijk weer uit naar jullie volgende belevenissen.

Groetjes Trudi en Cats.

Robert Brinkers

Veel herinneringen komen boven, ook van die zandvlooien, ha, ha. Puzzling World, erg leuk. Queenstown, let me entertain you!

Groet, Robert