familiedehoog.reismee.nl

30 september - 1 oktober

30 september 2011

We hebben vandaag veel gezien en gedaan.

Vanmorgen eerst bij een tempelcomplex ergens in de bergen gestopt. Hier staan in totaal 9 tempels en een aantal enorme Boeddha beelden. We zijn eerst naar een glazen stoepa wezen kijken. Dit is een tempel met helemaal bovenin de punt een glazen stoepa. Een stoepa staat meestal op een tempelcomplex erbij, je kunt er niet in ze bewaren hierin een relikwie van een Boeddha. Een lok haar of een nagel o.i.d. Deze stoepa was een grote waar je wel in kon en via een lange balustrade die rondom liep kon je naar boven om de glazen stoepa te bewonderen. De rest van het gebouw was een soort museum met Boeddha beelden die geschonken zijn uit alle landen die ook Boeddhistisch zijn. Erg indrukwekkend en doordat het zo hoog op de berg ligt, een prachtig uitzicht rondom.

Daarna nog een drie tal heel grote Boeddha beelden bekeken, die op de berg van veraf al te zien zijn.

Toen doorgereden naar een thee plantage. Eerst nog gestopt in het dorpje ervoor waar we lekker hebben zitten lunchen. De meeste theeplantages zijn van Chinezen en dit dorpje was dan ook helemaal Chinees. Uiteraard had iedereen een winkeltje en verkocht iedereen hetzelfde, thee en serviesgoed. De meisjes kregen van Max nog een fluitje, zo'n vogeltje waar je water in moet doen. Op de theeplantage hebben we even rondgekeken en toen binnen thee zitten proeven. Was wel leuk, je zit rondom een soort bar en krijgt iedere keer een piepklein kommetje thee te proeven, in de hoop dat je die koopt natuurlijk!

Op de weg naar Chiang Rai nog gestopt bij een apentempel, net als in Lop Bury wonen hier heel veel apen. Deze tempel is alleen niet heel oud en gewoon in gebruik. De apen waren redelijk brutaal dus je moest gewapend met een stok het terrein op om ze letterlijk van je af te slaan.

In Chiang Rai zitten we in een guesthouse, Ben's Place. En laat de eigenaar Ben nou een Nieuw Zeelander zijn. Onder het eten liet hij op een groot scherm zijn huis in Nieuw Zeeland zien (op het Zuidereiland). Hij vertelde dat hij een half jaar in Thailand woont en dan weer in half jaar in NZ. Hij vertrekt over een paar dagen weer. Toen wij vertelden dat we volgende week ook naar Nieuw Zeeland gaan, zei hij dat hij ons nog wil spreken voordat we weg gaan.

Altijd leuk!

1 oktober 2011

Vanmorgen werd Lotte wakker met een dichtgeknepen en dik oog. Alsof we haar een blauw oog geslagen hadden! Ze was de dag ervoor onder haar oog twee keer gestoken door een mug en nu zat er allemaal vocht. Het zag er heel dramatisch uit en ze had dan ook weer veel bekijks vandaag.

Wederom een dag met een druk programma!

's Ochtends eerst naar een tempel gereden waar de ‘Emerald Boeddha' ergens in de 13e eeuw gevonden was. Er was hier ook een mooi museum met een heel vriendelijke monnik die ook Engels kon praten en dat graag liet horen. De boeddha zat in een stoepa en daar was de bliksem ingeslagen, vandaar dat ze hem gevonden hebben want eigenlijk worden stoepa's nooit opengemaakt. De originele Emerald Boeddha is naar Bangkok gegaan en staat daar in een tempel.

Na deze tempel zijn we doorgereden om heuvelstammen te bezoeken. In een soort reservaat wonen een aantal stammen bij elkaar en die kun je bezoeken. Wij vonden het een beetje dubbel, aan de ene kant heel interessant om te zien hoe die mensen leven en eruit zien, maar aan de andere kant voelde het ook een beetje voyeuristisch. De mensen leken er ook niet echt plezier in te hebben om hun dansjes en muziekjes te laten zien. Kan ik me ook wel een beetje voorstellen, als je de hele dag op moet zitten voor de toeristen. De Longneck Karen wonen hier ook, bij deze stam hebben de vrouwen een soort ringen om hun nek waardoor deze langer lijkt. Ze zeggen dat de nek ook daadwerkelijk langer wordt, maar röntgenfoto's lieten zien dat niet de nek langer wordt (er kunnen moeilijk wervels bijkomen), maar de schouders zakken in door het gewicht van de ringen. En die zijn zwaar! Zo'n vierenhalf à vijf kilo, we hebben er eentje vast gehouden je snapt niet dat die vrouwen dat volhouden.

Na de heuvelstammen zijn we richting de Gouden Driehoek gereden, het drie-landen-punt in het Noorden van Thailand. Birma, Laos en Thailand komen hier bij elkaar. We zijn de Mekong rivier overgestoken met een longtailboot en die ging hard!! Erg gaaf. Aan de overkant - in Laos - was een markt waar je heel goedkoop kleding en tassen en allerlei andere dingen kon kopen. Hans heeft een aantal shirts gekocht en ik een jurkje (nep Lacoste!). De meiden hebben allebei een heksenhoed!

Toen nog doorgereden naar het meest Noordelijke punt van Thailand, op de grens van Birma.

Onderweg naar de Gouden Driehoek kwamen we nog langs een tempel waar allemaal beelden en beeldjes van hanen stonden. Deze tempel is ter ere van de Haan uit de Chinese dieren riem.

De meisjes wilden gelijk weten welk dier zij dan zijn! We hebben het opgezocht op internet, Puck is een Haan (en ze hoopte zo dat ze een paard zou zijn...), Hans ook. En Lotte en mamma zijn varkentjes!

's Avonds was er een bbq in het guesthouse, de eigenaresse was jarig en 55 jaar geworden. Zij is Thais en haar man komt uit Nieuw Zeeland. We hebben een tijd met hem zitten praten en hij heeft ons heel veel tips gegeven. Iedere tip kwam wel uit bij zijn huis... dus we hebben er wel weer een logeeradresje bij! Is geen straf, we hebben een film van zijn huis gezien. Echt een enorme villa met tig slaapkamers en badkamers en een zwembad met sterrenhemel. Brian wordt op 18 oktober 76 en zou het wel heel leuk vinden als we dan langskomen. Nou moeten wij die dag de camper ophalen en is het vanaf daar nog zo'n 125 km tot zijn huis. Dus we gaan maar gelijk bij hem langs. Hij heeft allerlei wilde plannen, wil met ons een dag gaan toeren en zijn bedrijf laten zien. We zijn benieuwd!

2 oktober 2011

Onze laatste dag op pad met Max en Lha...toch raar.

Vandaag stonden de olifanten op het programma en we hebben een prachtige tocht gemaakt op de rug van twee olifanten. Daarna mochten we ze ook voeren, Lotte vond dat maar niks en ging vast in de auto zitten. Puck durfde wel maar bleef met pappa op een veilige afstand, terwijl mamma de banaantjes aan de olifanten voerde.

Na de olifanten zijn we naar een witte tempel gereden. In eerste instantie zou je denken ‘alwéér een tempel??', maar deze was een bezoek dubbel en dwars waard. Wat een prachtige tempel. Helemaal wit met allemaal spiegeltjes, oogverblindend. Binnen mooie muurschilderingen en een witte boeddha. Prachtig.

Daarna weer terug naar Chiang Mai. Onderweg nog even gestopt bij heet water bronnen. Het water is zo heet (105 graden) dat je er een eitje in kan koken. Wat we dus ook gedaan hebben. Rondom de heetwaterbronnen uiteraard heel veel winkeltjes en nog een leuke broek en flodder jurkje voor op het strand gescoord (informatie in de categorie daar heb je wat aan!). We zijn nu weer bij Max en Lha thuis. Puck heeft net enorm staan overgeven, die is een beetje oververmoeid, de afgelopen dagen waren behoorlijk heftig qua hoeveelheid indrukken. Morgen een rustige dag, we gaan alleen nog even naar een zilverwinkel om van de centjes van Robert en Annie iets blijvends te kopen, én lang een massagesalon voor een massage. Morgenavond stappen we op de nachtbus naar Bangkok, daar komen we dan dinsdagmorgen vroeg aan. We stappen dan weer over op de trein naar Cha-am voor een welverdiende week RUST! We zullen komende week niet zo veel te vertellen hebben, maar foto's van het strand en zwembad zullen we jullie niet onthouden!