familiedehoog.reismee.nl

19 en 20 september

19 september 2011

Vanmorgen bij een prachtige oude Kmer tempel geweest, Prasat Phanom Rung. Heel indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat deze tempel tussen de vroege 10e en late 12e eeuw is gebouwd. Volgens ons boek is deze tempel de meest spectaculaire Kmer bezienswaardigheid in Thailand, dus die pikken we maar mooi weer mee! Het was er wel ontzettend warm, we waren allemaal doorweekt na het beklimmen van de trappen. De meisjes hebben beneden bij de souvenirtentjes allebei een waaier gekocht van de ‘centjes van Annie en Robert'.

Na de tempel zijn we doorgereden naar een markt op de grens met Cambodja. Hier hebben we wat zitten eten. Je kon er heel rare dingen krijgen om te eten, zoals gefrituurde kakkerlakken, sprinkhanen en meelwormen. Die hebben we maar even overgeslagen..

Daarna nog even over de markt gelopen. Lotte had in haar hoofd dat ze een mooie jurk wilde kopen van haar eigen centjes (alvast voor haar verjaardag!) maar die hebben we niet kunnen vinden. Puck heeft nog wel een leuk shirt gekocht met allemaal bling bling op de voorkant. Tegen Lotte zeiden we dat ze ook én een shirt én een jurk kon kopen van haar centjes, maar toen zei ze ‘dan wil ik twee jurken'! Ze hebben wel een vermogen gekregen, ieder 1000 baht. Puck heeft er nu 70 uitgegeven en Lotte 20.... dus ze kunnen nog wel even vooruit!

We zitten nu in Ubon Ratchathani in een wat smoezelig hotel. Het is voor het eerst dat we zo'n kamer treffen. De bedden zijn schoon hoor, maar de vloer ziet er nou niet echt fris uit en het stinkt enorm naar Dettol. En we kunnen niet douchen, de knop van badkraan naar douche werkt niet. Dus we moeten verplicht in bad, moet je wel eerst de kraan een tijdje laten lopen want het water is in eerste instantie bruin. Het is gelukkig maar voor een nachtje!

Tegenover het hotel is een grote markt met alleen maar eettentjes. Zo leuk en zo lekker. Tussen de tentjes staan tafels en stoelen en je kunt overal wat lekkers halen en aan je tafeltje opeten. We hebben zitten smullen van saté (met lekkere, niet pittige pindasaus!), een vruchtenshake, loempia's en bananenpannenkoekjes. Heerlijk! We hadden helaas geen fototoestel bij ons, maar Max heeft een aantal foto's gemaakt met zijn iphone, dus die volgen nog. Dit was wel echt Thailand en Thais eten ten top.

20 september 2011

Een lange rit vandaag, van Ubon Ratchathani naar Nakhon Phanom, aan de Mekong rivier. Het is voor de meisjes even afzien deze dagen, we moeten weer terug naar het Noorden en een paar dagen lange ritten maken. Niet dat we ze horen klagen hoor, ze vermaken zich in de auto prima met hun ds en koffertje met kleurboeken en spelletjes. En Max stopt heel regelmatig bij benzinepompen waar een 7 Eleven supermarkt is waar we versnaperingen kunnen kopen. Ze verkopen daar heel lekkere tosti's en we hebben zo ongeveer alle koekjes die er te krijgen zijn al geprobeerd. Ook zijn er altijd schone toiletten. Dat blijft ook altijd weer leuk voor de dames, het zijn hurktoiletten. Om door te trekken moet je een kommetje water in het toiletje gooien, naast ieder toilet staat een grote bak met water en een bakje. Ik hoef ineens niet meer mee om te helpen, ze vinden het prachtig om zelf te doen! Lotte vindt het hurkplassen wel lastig, die heeft al een aantal keer over mijn voeten gepiest.

We zitten vandaag in een heel mooi hotel, een verademing na gisteren. Het was een wat onrustig nachtje, de afgelopen nacht... ik dacht echt dat ik paranoia werd, in bed voelde ik maar kriebels maar als ik dan het licht aan deed zag ik niks. Vanmorgen werd duidelijk dat ik echt wel wat voelde, er bleken een compleet mini mieren nest te zitten rondom een stopcontact, brrrrr. Dit hotel is helemaal goed, met grote bedden en een ruime, lichte en schone kamer. We zitten om de hoek van de Mekong rivier, waar we in een restaurant boven het water gegeten hebben.

Het Thaise eten bevalt nog steeds goed. Zo nu en dan gooien we er ook een westerse maaltijd tussendoor. Van de week hebben we lekker pizza gegeten bij een restaurant dat van een Nederlander bleek te zijn. Een heel aardige jongen, die zes jaar geleden na een backpackreis is blijven hangen. Nu is hij getrouwd met een Thaise en heeft twee dochtertjes en het restaurant dus, en hij is ook bezig een klein resort op te starten. Hij heeft naast pizza ook pasta's en gewoon Thai food. Een mooie zaak en bevlogen eigenaar, leuk om hem te ontmoeten.

Martijn

Na die foto's en verhaal over die gefrituurde kakkerlakken, meelwormen etc...
Waarvan was die sate gemaakt?
Ik hoop kip of rundvlees?
..Of heb je dat niet gevraagd? :D