familiedehoog.reismee.nl

9 en 10 september

9 september 2012

Vandaag van Mae Sot naar Phitsanulok gereden, met een stop in Sukhothai.

Vanmorgen was het even schrikken bij het ontbijtbuffet: het was een Thais ontbijt! En dat betekent warme gerechten die wij eigenlijk als avondeten zouden bestempelen. Ook een soort van rijstsoep en gefrituurde dingen die op deeg leken. Je moet je er even overheen zetten, maar toen hebben we eigenlijk heerlijk zitten eten. De soep is echt heel lekker, het is alleen erg vreemd om op je nuchtere maag zoveel knoflook naar binnen te werken! De meisjes vonden de deeg'dingen' wel lekker en Puck heeft ook heel veel komkommer zitten eten. Lotte zat gewoon aan de droge witte rijst. Op het eind wilde Puck toch ook de soep nog proberen en ze vond het heerlijk. Je kunt hier ook wel brood bestellen voor het ontbijt, maar dat moet dan speciaal gebakken worden en ze hebben er dan verder niks bij. Dus we doen maar gewoon mee met de Thai! Hans ging trouwens wel erg enthousiast van start, die gooide één of andere superpikante saus in zijn soep. Het water spoot uit zijn hoofd! Max raadde mij nog een ander gerecht aan, een soort van Bolognese saus maar dan op zijn Thais. Pittig, maar niet té. Nou, je kunt merken dat Max al 20 jaar in Thailand woont, want het was echt enorm pittig. Na één hap stond ik al in brand. Hans heeft de rest heel dapper opgegeten (kon er nog wel bij na die soep!).

Na ontbijt zijn we de auto ingestapt. De meisjes zitten helemaal achterin en Puck vindt dat helemaal leuk. Lotte iets minder, die zit liever tussen pappa en mamma in dus na een stop is die bij ons komen zitten. Aan autostoelen en gordels doen ze hier niet trouwens, de meisjes zitten op een kussen (anders kunnen ze niet naar buiten kijken) en gewoon los. De meeste auto's hebben niet eens gordels achterin, alleen voorin is het wel verplicht.

Na een stukje rijden kwamen we een markt tegen met alleen maar voedsel. Zo leuk. De verkopers waren allemaal mensen uit bergdorpen met prachtige kleurige kleren aan. Alles wat ze verkochten zag er werkelijk supergoed uit. Heel vers en mooie kleuren. Nou ja, op het wild zwijn na dan. Die ligt daar dan vers geslacht zonder koeling te wachten tot hij verkocht wordt... op zich ziet het vlees er wel heel mooi uit hoor, maar dat is voor ons toch wel een beetje té. We hebben lekker fruit en vers gebakken chips gekocht. De meisjes waren zeer in trek en kregen overal wel iets te proeven.

Daarna verder gereden tot Sukhothai.Historical Parc.Dit is de ruïne van in een 1238 gestichte stad. Heel veel tempels en Budha's, prachtig om te zien. Ook was er een beeld van de voormalige koning. De meisjes hebben daar samen met Max nog een offer gebracht, er werden plastic zakjes verkocht met erin vissen en een kikker uit een grote vijver. Die moest je dan weer vrijlaten en dan had je het offer gebracht. Wij vonden het maar zielig!

Het was bloedheet bij de ruïnes en vooral Lotte had hier erg last van.

Hierna zijn we doorgereden naar Phitsanulok. Het hotel had een prachtig zwembad, we hebben heerlijk gezwommen en Puck heeft haar startduik weer geoefend. Ze kan het echt supergoed! 's Avonds heerlijk gegeten en met een tuk tuk naar het hotel want het regende te hard om te lopen.

10 september 2012

Vanmorgen eerst een bezoek gebracht aan de Wat Phra Si Rattana Mahathat tempel. Hier staat een groot gouden beeld van de Budha Phra Phuttha Chinarat. Omdat ik een hemdje en korte broek aanhad, moest ik een wikkelrok erover aan en een doek over mijn schouders. In de tempel is het heel belangrijk dat je knielt voor het beeld en altijd ervoor zorgt dat je voeten niet in de richting van het beeld wijzen.

Het is een vreemde gewaarwording, de serene rust in de tempel en dan buiten alle toeristische drukte erom heen. Bij de ingang van de tempel zaten fotografen die je voor het beeld op de foto wilden zetten. Max heeft van ons een foto laten maken en hem voor ons gekocht. We staan er geweldig op - not - twee oververhitte meisjes en ongemakkelijke ouders! Maar toch wel een leuke herinnering.

Na het bezoek aan de tempel zijn we doorgereden naar Lop Buri. Onderweg zagen we heel veel rijstvelden die helemaal onder water zijn gelopen door de vele regen die gevallen is. In Lop Buri ligt ook weer een tempel, en de restanten van de Kalatempel uit de 10e eeuw, waar apen rondlopen. Een belevenis voor de meisjes, er waren ontzettend veel apen. Je kreeg bij de ingang dan ook een stok om apen die iets te opdringerig waren van je af te slaan. Bij Puck klom er een aapje tegen haar op, gelukkig niet bij Lotte want dan had de hele stad het geweten!

Helaas begon het tijdens ons bezoek aan de tempel heel hard te regenen en zijn we terug naar het hotel gegaan. Hopelijk is het morgen droog, dan staat er een bezoek aan een dierentuin op het programma.

Tot slot een berichtje van Puck aan Kimberly en de rest van de groep:

Het is erg leuk op reis. Mamma geeft soms ook les en dit heb ik al geleerd: raam, kaas, ijs en de letters a, n, en b. Iedere dag moet ik lezen van mamma en als we terug zijn van de rondreis gaan we echt verder met de lessen. Ik mis jullie wel maar vind het ook erg leuk om op reis te zijn! Hoe gaat het met je arm Mandy? Groetjes van Puck.

En Lotte wil nog zeggen dat ze het heel leuk vond dat juf Bianca een berichtje had achtergelaten!

Erna

Lieve allemaal,
Wat een belevenissen allemaal zeg, geweldig! Ik was druk de keuken aan het soppen maar jullie verhalen zijn zooo super gezellig, dat ik voor het nieuwe verhaal dat net binnen kwam nu eerst even ben gaan zitten! Geniet ervan. Groetjes uit Oud-Beijerland, Erna. ps ennuh..t is weer droog hier hoor, vandaag tenminste! :-)

renate

Zit nu in donker Rockanje naar het onweer te kijken en te lezen, probeer de plaatsnamen uit te spreken en ben aan het kijken naar jullie foto's, blij dat tante Mona mensen ofwel jullie erop wilde : IK OOK! Vraagje zijn er verder geen mensen bij de tempels of wachten jullie net zo lang met foto's maken totdat iedereen weg is, zie alleen maar groen, weinig toerisme..?? Fijn om te weten dat je een wild zwijn best even buiten de koelkast kunt bewaren...... Doe Budha de groeten en een dikke kus voor de meiden ( wel raar dat jullie er niet zijn, vinden vooral ook de meiden!!!!)

Petra

Er zijn echt zo weinig mensen! We waren gisterenavond de bezienswaardigheid van het hotel, omdat er in Lop Buri geen restaurants zijn moesten we wel in het hotel restaurant eten. Het voltallige personeel stond op een afstandje naar ons, en vooral de meisjes,te kijken. Dan zit je toch een beetje opgelaten te eten hoor!

Ineke Vellekoop

Genoten van jullie eerste reisverhalen, erg leuk geschreven!! Groeten aan de meisjes en geniet!!

Groetjes
Ineke Vellekoop

Mandy

Het gaat goed met mijn arm. Mama heeft haar kniebanden gescheurd. We skypen!!

MANDY HENNEVANGER

Trudi suiker.

Joh wat leuk om tehoren en tezien dat jullie in die oude steden zijn geweest.
Ja het is daar echt erg warm maar er zijn zo veel mooie dingen daar te zien.
En Ja als je dineert met twee van die blonde meisjes dan kun je verwachten dat je aan gestaart wordt hi,Hi.

Groetjes van Trudi en Cats