familiedehoog.reismee.nl

De eerste dag op rondreis

8 september

Na een rustige dag zijn we vandaag begonnen aan de rondreis. Vandaag een lange (450 km) maar mooie rit door de bergen gemaakt, van Chiangmai naar Mae Sot. Uit voorzorg Puck maar een Primatourtje gegeven, door de bergen betekent veel bochten dus dat zou verkeerd kunnen uitpakken!

De hele rit ging langs de Birmaanse grens en dat was te merken, we kwamen heel veel ‘checkpoints' tegen. Dit zijn bemande posten waar ze controleren of je geen vluchteling uit Birma bent. Aangezien Max een auto heeft met geblindeerde ruiten, moesten steeds de ramen open zodat ze ook ons konden zien zitten. Wel grappig, zodra de meisjes in het zicht kwamen brak er een enorme lach door op de gezichten van de politiemannen!

Onderweg een hoop gezien. Vooral veel groen, wat is Thailand prachtig. Dat is wel te danken aan de regen die op dit moment met bakken uit de hemel komt. Sommige stukken waren ook puur survival, daar waren ze aan de weg bezig. Lees: er was geen weg meer, alleen modder en zand. Gelukkig heeft de auto vier wiel aandrijving maar het was soms best spannend om boven te komen... vooral Lha voorin vond het maar niks.

Het is heel grappig overigens om te zien hoe Max en Lha met elkaar omgaan. Lha ratelt in het Thais tegen Max en die bromt dan de hele tijd ‘jaja' er tussen door. Er is geen touw vast te knopen aan dat Thais, het lijken alleen maar klanken. Helaas spreekt Lha heel weinig engels en is het lastig communiceren met haar. Lotte heeft daar geen last van, die praat gewoon wat harder en gebruikt veel gebaren - heel schattig om te zien.

Na aankomst in het hotel naar een markt geweest op de grens van Birma. Allemaal nepspullen verkochten ze daar, van sieraden, electronica tot snoep en speelgoed. Leuk om te zien, maar wat een troep! De markt was gelegen op het meest westelijke punt van Thailand.

Verder nog niet zo veel beleefd, morgen hopelijk meer! We zitten nu in het hotel uit te rusten van de autorit en gaan straks eten. Het eten is hier trouwens erg lekker. Lha kan heerlijk koken en zelfs de meisjes zitten te smullen van haar gerechten. Gisteren had ze kip met cashewnoten, een curry van varkenshaas en gestoomde pompoen klaar gemaakt, erg lekker! De meisjes hebben zitten smullen van de kip. Ze willen gelukkig alles wel proberen en tot nu toe vonden ze het alleen maar lekker. Ben benieuwd of het vanavond in een restaurant net zo lekker is als ‘thuis'!

Bas de kapper

Hallo daar, doordat Monique vandaag in de winkel was dacht ik plots aan je site nou moet eerlijk zeggen ziet er gelikt uit en de verhalen en foto's maken alsof je er zelf staat ,nou ik ga weer knippen en blijf jullie lezen S6 vanuit een druilerig Rotterdam

Cora

Hallo, daar heel ver weg. Zo Thailand verschilt dus niet heel veel met Bleiswijk; Regen en geen wegen, haha.
Zo te zien genieten jullie enorm, wat een geweldig avontuur..Wat is het tijdverschil eigenlijk? We houden in de klas een beetje bij waar jullie zijn en wat julliedoen. Vooral Bruno gaat vaak even kijken op de kaart met jouw pasfoto. Dus fijn dat we zo goed op de hoogte gehouden worden! Dikke kus Thijs, Daan, Fem, Arnold en Cora

Tamara

Het klinkt als een mooie start van jullie reis! Wat een omgeving ook. Zou ook wel zo'n uitzicht vanuit mijn wc willen. Ennuh die recepten van Lha: ik houd me aanbevolen!

Marjolein

Ik blijf jullie wel volgen hoor! Geniet met jullie mee :-)

Veel plezier op jullie mooie reis x