Hoe het begon

We gaan op reis! Tijdens de zomer van 2010 hebben er veel over gepraat in de zin van 'goh wat goed van die mensen die het gewoon doen en het niet bij dromen over een wereldreis laten.' Heel voorzichtig ook geopperd dat ook wij het 'gewoon' kunnen gaan doen. En dit idee werd steeds concreter. We hebben ook andere mensen op de hoogte gebracht van onze plannen en besloten dat het in 2012, 2013 of 2014 moest gaan gebeuren... Totdat Hans in maart 2011 besloot om nu echt te stoppen bij Yiggers en het besef tot ons doordrong dat het eigenlijk het beste uit zou komen om dit jaar al te vertrekken. Op een vrijdagavond in april tijdens een etentje in het Badhotel in Rockanje werd toen ineens de knoop doorgehakt: WE GAAN, en wel dit jaar september. En alles raakte in een stroomversnelling ... Een to do list werd opgesteld (Petra is dol op lijstjes dus die lijst was zo gemaakt) en afgewerkt (dat kostte wel wat meer tijd...). Op zaterdag April een bezoek gebracht aan de Wereldschool. Een redelijk commerciële organisatie met een helder verhaal: als wereldreiziger kun je toestemming van de leerplicht ambtenaar wel op je buik schrijven. Opbeurend nieuws! Het lesmateriaal zag er overigens wel prima uit. De maandag erna een gesprek gehad met de directrice op de school van Puck. Die was razend enthousiast over onze plannen en wilde ons zelfs helpen om de leerplicht ambtenaar hier ook van te overtuigen. Na dit positieve gesprek kregen we toch weer meer hoop en deze hoop bleek gegrond. Het op woensdag - voor ons spannende - gesprek met de leerplicht ambtenaar bleek ook zeer positief en voor we het wisten stonden we elkaar buiten euforisch aan te kijken met een officiële toestemming op zak! Deze leerplicht mevrouw bleek zeer open te staan voor onze plannen en begreep onze intenties, wij willen graag reizen en met onze kinderen een stuk van de wereld verkennen, maar niet ten koste van het onderwijs van Puck. Als we terug komen willen we graag dat zij gewoon met haar oude groep doorgaat naar groep 4 en hier zullen we ook hard aan werken. Via de broer van vrienden kwamen we op de website van Max Israël terecht, een Nederlander die in Chiangmai, Thailand woont en met een Thaise (Lha) getrouwd is. Bij Max kun je kamers boeken, maar het mooie is dat hij en zijn vrouw je ook meenemen op verkenning door Thailand. Lijkt ons helemaal ideaal en na heel wat heen en weer gemail hebben we 4 tot 5 weken van de tijd van Max en Lha geboekt. We mogen zelf aangeven wat we willen zien en ook hadden zij zelf al leuke dingen ingedachte, ook voor de kinderen. Lha's kookkunsten schijnen geweldig te zijn dus we zijn benieuwd! Half mei zijn de tickets officieel geboekt en betaald en hebben we Max een aanbetaling gedaan. Onze reis is definitief, we kunnen nu niet meer terug! Een nieuwe to do list werd opgesteld (uiteraard door Petra) en met deze lijst zijn we nu druk bezig. Alle abonnementen zijn al opgezegd. Best wel lekker trouwens om straks weer helemaal met een schone lei te beginnen. Ons huis staat te huur, dat loopt nog niet zo lekker helaas. Op 9 juli hebben we een afspraak in de Travel Clinic van het Havenziekenhuis voor de inentingen. Gaan we daarna maar gelijk door naar de ANWB voor internationale rijbewijzen en naar een outdoorzaak voor onder andere van die vreselijke, maar o zo praktische outdoor sandalen. Gezien de temperaturen die we zullen krijgen lijken me dichte wandelschoenen niet fijn, die mogen onder geen beding de tent in 's avonds! Alhoewel, het zal wel het ongedierte verjagen... Vanaf 1 juli zitten we gewoon lekker in Rockanje. Misschien gaan we ook nog naar Frankrijk voor een dag of tien. Na de zomervakantie gaan de meiden nog 2 weken naar school en op 3 september is het zover!!! we vliegen van Amsterdam naar London en vanaf daar door naar Bangkok. In Bangkok nemen we de nachttrein naar Chiangmai, de tickets kun je online alvast reserveren. We blijven 6 weken in Thailand en vliegen dan door naar Christchurch, Nieuw Zeeland. Het plan is om 2 maanden te blijven in Nieuw Zeeland, we vliegen van Auckland verder naar Brisbane, Australië. In Australië blijven we zo'n 5 maanden en vanaf daar gaan we naar de Fiji eilanden. Hier blijven we een week of drie, vier. Tenslotte vliegen we naar Los Angeles en daar blijven we ook een paar weken. Deze laatste bestemming hebben we toegevoegd omdat de vlucht van Fiji naar Amsterdam dramatisch is: ruim 30 uur ben je onderweg, met vier keer overstappen. Geen leuke afsluiting van onze reis dus, Los Angeles wel! We zijn hier een jaar of 15 geleden al eens geweest, wel leuk om nu met de meisjes rond te toeren. En naar Disney natuurlijk!! Als alles goed gaat, zijn we eind juni 2012 weer terug ....

patricia

Hoi allemaal, wat leuk om dit zo te lezen. Goed dat je officieel toestemming hebt van de leerplicht ambtenaar. Ik heb zelf even een kind geholpen met wereldschool. Het werkt goed, dus geen zorgen. De nachttrein naar ching mai is leuk, geen hokjes met drie slaapplaatsen boven elkaar dwars op de rijrichting, maar hier zit het in de lengterichting. De bedden zijn vrij breed vergeleken met couchettes en je hebt een eigen lampje en een gordijntje, een soort bedstee dus. Bij chiang mai is zoveel te doen was echt leuk. Mocht je nog in bangkok terugkomen dan heb ik een culinaire tip, bananenpannekoeken. Worden gewoon in zo'n straatstalletje klaargemaakt en lekker. Kost geen drol, ik riep steeds gul; doe er maar twee hoor tegen de kinders. Groene thee met honing en citroen, overal te koop en een echte dorstlesser. Ik denk dat je gids wel weet wat er in de buurt van chiang mai is dus daar zal ik je niet over lastig vallen. O, ja, in los angelas is ook universal studio's en dat was toen heel leuk. Geniet nog even van de vakantie, xx patricia